fredag 13 januari 2012

Mina smultronställen

Smultronställen har vi nog alla. Eftersom jag hunnit resa en del får jag ofta frågan vilka platser jag skulle vilja åka tillbaka till - En svår fråga att svara på eftersom alla platser alltid har sin egen charm (det kan bero på naturen, mentaliteten, människor man lärt känna, kulturen...), men oavsett hur mycket jag tycker om en plats föredrar jag ändå att alltid resa till nya ställen för att kanske upptäcka ännu ett smutronställe.

Dock finns det några resmål som ligger mig särskilt varmt om hjärtat och som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att åka tillbaka till (undantag från min bara-resa-till-nya-ställen-regel skulle man kunna säga). Dessa är:

Rio de Janeiro i Brasilien - den vackraste stad jag någonsin sett och enda gången i mitt liv som jag blivit rånad. Jag var dit under en backpackingresa i Sydamerika när jag var 19.  


Nuweiba i Egypten - här bodde jag med en Beduinfamilj i öknen under en helg, sov under bar himmel mitt ute i ingenstans och fick se och vara med i deras dagliga rutiner med getvaktning, kamelridning och brödbakning. Jag har fortfarande kontakt med familjen via sms ibland, trots att det var sju år sedan.  

 
Rurrenabague, Bolivia - En liten by i Amazonas där jag åkte ut och campade i regnskogen under några dagar och såg djur jag inte ens visste fanns samt kom över lite av min orm- spindel- och alligatorrespekt. Jag var 19 år och halvvägs på min backpackingresa genom Sydamerika.


Roatán, Honduras - den ö i Karibien som jag och Susanne besökte under vår backpackingresa i Centralamerika i oktober - 2011. Det var otroligt vackert, stillsamt, en skön atmosfär och vi lärde känna härliga människor som jag fortfarande har regelbunden kontakt med.

Eftersom Roatán är det resmål som är "färskast" av mina smultronställen samt ligger närmast så är jag verkligen sugen på att åka tillbaka! Och från att aldrig ha hört talas om Roatán så verkar namnet dyka upp överallt nu! Förra veckan såg jag och Mattias tv-programmet Househunting International, där man får följa husköpare i jakten på sitt drömhus i olika delar av världen, och självklart utspelade sig detta avsnitt i just Roatán! Från vår lägenhet ser vi varje dag kryssningsfartygen lägga till två kvarter härifrån och nästan alla har just nya destinationen Roatán på sin reserutt (tillsammans med Cayman Islands, Belize och Mexico). Dock tar kryssningen en vecka tur och retur. Och med tanke på att jag och Mattias dels inte har tiden att vara borta en vecka i sträck, tycker att kryssningar är för dyra och dels inte ens gillar kryssningar så lär det inte bli av. Men det skulle verkligen vara kul at få visa honom Roatán, låta honom träffa mina kompisar där och se om han också blir kär i den lilla ön.

Det vattenlandande gula flygplanet (se ovan) som jag av en händelse fotade under min och Susannes vistelse på Roatán fick jag återigen se en bild på imorse då jag vaknade. En av de vi lärde känna hade nämligen lagt upp bilden nedan på facebook...  
Kraschat plan i Karibien

Jag håller tummarna att ingen omkom eller skadade sig. Ungefär på samma ställe sjönk en lyxyacht som vi var ombord på ca två veckor efter att vi hade åkt. Men den gången klarade sig alla som var ombord som tur var.

Hoppas jag inspirerat till nya resmål. Själva åker vi ju till Jamaica imorgon så nu tänkte jag börja ta itu med packningen.  Ha en trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Alltid trevligt att resa:)
    Vem vet, kanske Jamaica blir nya smultronstället! Bara namnet låter härligt tycker jag. Tänker på sol,bad, reggaemusik, rastahår och paraplydrinkar...kan det bli bättre?
    Hoppas ni får en bra resa<3

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket :) Jag hoppas också på att vi hittar oss ett nytt smultronställe där :)

    SvaraRadera
  3. Vi har haft en jobbig dag idag, men nu ser vi fram emot att få se nya smultronställen.
    Vi vill att du ger Mattias en stor kram från oss på måndag.
    Ha det bra på semestern.

    Kram Iréne

    SvaraRadera
  4. Det här med smultronställen är ju kul. Vet du om att det finns en sida som heter Spot I Love där du kan dela såna. Det har precis börjat röra sig lite i utlandet, tanken där är att s k utlandssvenskar kan tips svenska besökare (och andra) om lite sjyssta ställen som annars inte är så lätta att hitta, vid sidan av den gängse turistinformationen. Kanske har du såna att dela med dig av från Florida. Ja, du kan väl kolla in spotilove.com och se om det kan va nåt.

    Bosse

    SvaraRadera
  5. Jag var helt övertygad om att Villvattnet skulle vara med :)

    SvaraRadera
  6. Iréne: Mattias fick en stor kram från er och var mycket nöjd med sin födelsedag :)

    Tina: Hihi, ja Villvattnet borde ju förstås ha fått vara med!Fast å andra sidan... de bästa smultronställena ska man väl inte avslöja? ;)

    Bosse S: Tack för tipset, det ska jag kolla in.

    SvaraRadera
  7. Roatán skulle jag också lätt kunna åka tillbaka till! /Din Susanne

    SvaraRadera
  8. nej fan, tänk dig en hög med backpackande sydamerikaner som nyttjar den svenska allemansrätten nere vid bryggan :O

    SvaraRadera