tisdag 10 januari 2012

Gråt-filmer

Med hemtentavecka och bara några dagar kvar till vår Jamaicaweekend har våra dagar varit fyllda med jobb och plugg. Så istället för att tråka ut er med det bjuder jag på två tips på filmer vi såg under den gångna helgen. Den ena kommer röra dig till tårar, medan den andra förhoppningsvis kan få dig att skratta så mycket att tårarna sprutar (eller var jag bara väldigt trött när jag såg den?)

The Help (2011) är ett verklighetsbaserat drama som utspelar sig i den amerikanska södern på 1960-talet mitt under medborgarrättsrörelsen. Den handlar om en vit överklasstjej (Emma Stone) som bestämmer sig för att skriva en bok där svart hemhjälp ges möjlighet att berätta om hur det är att jobba för vita familjer, sett ur deras perspektiv. Hur känns det egentligen att uppfostra och knyta an till vita barn, medan ens egna tas om hand av någon annan på dagarna, och se hur barnen sedan växer upp till att se ned på svarta, precis som sina föräldrar? Med risk att förlora jobbet och straffas av rättsväsendet träder några modiga hembiträden fram och berättar om sin verklighet...


IMDb har gett filmen 8.0, men med tanke på att den rörde mig till tårar och fortfarande nu några dagar sedan inte kan lämna mitt huvud så ger jag den 9.0. Se den!

Tropic Thunder (2008) är en actionkomedi med stora namn som Ben Stiller, Robert Downey Jr, Tom Cruise och Jack Black i huvudrollerna. Ett gäng diviga skådespelare ska göra en påkostad film om Vietnamkriget. Men för att få filmen mer autentisk väljer regissören att släppa av skådespelarna mitt i djungeln med dolda kameror. Skådespelarna är nu utelämnade åt sig själva, osäkra på om de faror de stöter på när de försöker hitta tillbaka är specialeffekter eller inte...  


En film som garanterat kommer få dig att skratta! IMDb ger filmen 7.1. För ovanlighetens skull är vi lite snålare och ger filmen 6.5 i betyg.

2 kommentarer:

  1. Hej Vickis!
    "The help" finns även i bokformat! Kanonbra!
    Hur är det annars? Här är det fortf höst! Vaknade äntligen upp till snö och sol igår...idag är det + och gröna gräsmattor! Upp och ner! Hälsa Mattias!

    SvaraRadera
  2. Misstänkte nästan det, skiljer sig boken mycket från filmen? Med oss är det bara bra! Vi har inte heller fått nån snö, men hade väl inte väntat oss det heller kanske ;) Jag håller tummarna att ni iallafall får lite vitt på marken som stannar, det är ju januari för pöveln! Hur är allt med er då? Håller tummarna att du kommer upp någonting till Umeå i sommar så jag får träffa Elinda... eh, och dig förstås!;) Hälsa Andre!

    SvaraRadera