söndag 22 januari 2012

Första gången på en shooting range

Gårdagen var verkligen fullspäckad av aktiviteter. Uppstigning 7.30 och en timme senare åkte vi ut till en skjutbana som ligger ca en timme öster om Tampa (mitt ute i "Redneck-land" som våra kompisar kallar det).  

Mattias har en del erfarenhet från skjutning, dels från lumpen och dels har han hunnit vara till en shooting range tidigare här i Tampa. Alain har alltid haft en massa vapen för nöjes skull och går ingenstans utan en dold pistol (med undantag för skolor samt bar- och restaurangmiljöer, eftersom det är olagligt i Florida). Phil är nyinflyttad från New Jersey och jobbar på militärbasen här i Tampa samt har ett stort vapenintresse efter sju år i det militära. Phils kompis Josie följde också med och hade en del erfarenhet av skjutning sedan tidigare. Raj är vår indiske IT-kompis som hade skjutit en del för nöjes skull tidigare och sen var det jag - helt utan tidigare erfarenhet.
 
Skjutvapen av olika slag fyllde upp Phils kombibagageutrymme som tetrisklossar
 
Efter instruktioner från Alain var det dags för mig att skjuta för första gången

Resultatet av första gången jag skjutit (översta planschen)

De pistoler och revolvrar som vi fick testa
 När vi var klara med pistolerna, revolvrarna och även pumphagel gick vi till en intilliggande skjutbana där vi fick testa att skjuta med automatvapen. Personligen tyckte jag att det var roligare att skjuta med pistol eftersom automatvapnens måltavlor var så långt borta så att jag ändå inte kunde se hur jag träffade.

Mattias skjuter prick med ett automatvapen

Phil instruerar Josie

Vad är väl en amerikansk shooting range utan lite religiös patriotism?

Restaurangen på området - vi bestämde oss för att luncha på en mexikansk restaurang istället

Efter skjutningen och en mycket god mexikansk lunch åkte vi till Cold Storage Brewery för deras månliga ölprovning där man för $10 får dricka hur mycket man vill. När de sedan stängde vid fyra åkte vi hem till Holly, Alains flickvän, och återhämtade oss i hennes trädgård innan det återigen var dags att ge sig ut i vimlet, denna gång bargatorna i södra Tampa, där vi mötte upp med några kompisar.
Raj, Holly, Alain, jag och Mattias på Cold Storage Brewery för ölprovning

Idag hade vi också sociala planer, men då ingen av oss känner oss helt krya idag bestämde vi oss för att stanna hemma och tillfriskna i varsin solstol, vid vårt nya poolområde, med varsin bok.

Låt mig tillägga:
Eftersom denna blogg även har läsare som inte känner mig personligen så vill jag tillägga att jag på intet sätt delar den liberala inställningen till vapen som många amerikaner har. Mitt moraliska förhållningssätt till vapen är istället att ju färre som har tillgång till dem och ju färre vapen som finns i omlopp desto mindre är risken att de kommer i fel händer. Färre vapen = färre problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar