söndag 29 januari 2012

Gasparilla 2012

Igår ägde äntligen den efterlängtade Gasparillan rum! Vi hade en mycket lyckad förfest hemma hos tillsammans med ca 20 andra redan klockan nio på morgonen. De svenska tilltugg vi bjöd på blev salta kex med brieost och krusbärssylt (jag ville ha hjortonsylt, men Ikea har tyvärr slutat med det, krusbärssylt gick dock mycket bra), "svensk sushi" (som vi döpte det till) som var gravadlax, laxpaté, pepparrotsdressing och gräslök i tunnbrödsrullar, prinskorvar inrullade i croissantdeg och ostsnittar med croissantdeg och parmesanost (fanns inte smördeg och västerbottensost). Till det serverade vi drinkar gjorda på lingondricka - som var nytt för de flesta av våra kompisar.  
Salta kex med brieost och krusbärssylt

"svensk sushi" 

Prinskorvar inrullade i croissantdeg

Alkoholbål med "lingon berry"-dricka
Förfesten

Piratinvasion i vår lägenhet - tur att de var så trevliga!

Vid lunchtid traskade vi de fem-tio minuter som det tog oss att komma ned till festivalområdet och strax därpå ägde invasionen rum, d v s den onde piraten Gaspar kom in i Tampa med sitt piratskepp och sköt med kanoner och tvingade till sig nyckeln till Tampa av borgmästaren utanför Convention Center, samtidigt som han eskorterades av lyxiga privata båtar vars passagerare slängde pärlhalsband till publiken (jag tror dock inte att det sistnämnda ingick i den ursprungliga historieskrivningen).


Yu Chen, Bryce, Mattias, Farshad och Angela


Hörde siffror på att över 400 000 besökare kom till Gasparilla (att jämföra med Tampas befolkning på 337 000)
Efter invasionen var det dags för den årliga piratparaden med utsmyckade vagnar i olika utföranden med utklädda människor som kastade färgglada halsband till publiken. Förra året fick jag ju som sagt (med mycket hjälp från Mattias) ihop ca 70 halsband som jag nu har gett bort till olika barn jag träffat på under resor i Centralamerika och Ecuador. Jag var därför mer kräsen detta år och samlade "bara" på guldfärgade och svarta till en början, men sen tog girigheten och grupptrycket överhanden! Haha, jag tror att antalet slutade på kanske 30 stycken (betyder det att jag nu har en ursäkt att boka en utlandsresa till något mindre utvecklat land där barn uppskattar gratis pärlhalsband? Jag tror bestämt det.)

Alain, Bryce, Raj, jag, Yu Chen, Angela, Manny, Jackie och Mattias

Raj och jag visar upp dagens fångst
Efter paraden traskade vi hem för en snabb middag innan det var dags för fest hos Manny (greken). Mattias hade tyvärr huvudvärk, att vara ute en heldag i stark sol kan vara påfrestande, så han gjorde som Dolly Patron och körde en 9 to 5. Jag och resten for efter Mannys fest till en gratiskonsert i centrum med härliga coverband som var riktigt bra! De fick mig till och med att dansa till några countrysånger, jag som inte ens gillar country! Man denna låt kan jag som inte låta bli att tycka om...



Efter konserten avlöste barrundor och fester varandra och precis som Mattias gjorde jag också en "9 to 5", men kom istället hem fem på morgonen. En mycket trevlig tillställning och bra avslutning på våran sista januarihelg i Florida!

Såg denna dekal på en bil under kvällen


3 kommentarer:

  1. Det verkar ju som att ni haft en toppenhelg...
    Countrylåten har jag aldrig hört förr.
    Själv har jag jobbat, varit på innebandymatch o födeledagsfika:)
    Höres!

    SvaraRadera
  2. Glömde ju säga att erat tilltugg såg ju mumsigt ut...bra gjort av er:-)

    SvaraRadera
  3. Låter som att du också har haft en helg med fullt upp! Chevré och parmaskinkarecepten du föreslog kunde jag tyvärr inte få tag på ingredienser till så dem ser jag fram emot att testa till sommaren hemma i Sverige :)

    SvaraRadera