onsdag 18 januari 2012

Mattias födelsedagsfirande i Jamaica

Eftersom Mattias födelsedag var anledningen till att vi åkte till Jamaica tänkte jag att hans födelsedag, som var den 16:e januari, skulle få sig ett eget inlägg.

Dagen firades med en guidad tur till staden Ocho Rios (Åtta floder) som ligger ca två timmar ifrån Montego Bay, där vi bodde. Målet var vattenfallet Dunn's Falls, men på vägen dit fanns det också mycket sevärt, bland annat Bob Marleys födelseort i St Ann, vacker natur, getter som chillade på busshållsplatsernas bänkar och stopp på affärer.   

Den lokala ölsorten Red Stripe fick tummen upp!
Väl framme i Dunn's River Falls så var det dags att klättra upp för det 183 meter långa vattenfallet/forsen, vilket tog oss nästan en timme. Tyvärr lyckades vi komma dit samtidigt som turister från tre kryssningsfartyg var där, vilket gjorde att det var lite trångt och tog lång tid. Men det var ändå värt det! Friskt och klart vatten, små naturliga pooler här och var som man kunde ta det lugnt i samt naturliga vattenruschkanor som vi testade. Tyvärr hade vi inte någon kamera med oss, så bilden nedan är hämtad från nätet.

Dunn's River Falls
 Men efter en timmes klättring i motström var vi hungriga och vår guide tog oss till en systerresort till vårt hotell där vi åt en god lunchbuffé samt fick tid att utforska omgivningarna litegrann innan det var dags att åter sätta sig i bussen och åka tillbaka till Montego Bay.

Lunchpaus med utsikt över havet, stranden och ett kryssningsfartyg
 
Jag ute på en blåsig strandpromenad på en brygga
 
Mattias passade på att spara ut håret under helgen och gick all in för den rätta rastaman-looken!
På kvällen hade vi bokat bord på en jamaicansk restaurang på hotellet och jag hade bestämt mig för att försöka få till att personalen skulle sjunga för Mattias. Men eftersom jag körde samma grej på en mexikansk restaurang förra födelsedagen så var Mattias lite mer på sin vakt denna gång och det var svårt att smita iväg och prata med personalen obemärkt... men när jag nästan hade börjat ge upp kickade Vickisturen in!

Jag råkade nämligen få en liten fisksmula, som blivit kvar på duken från gästerna innan oss, på fingret och mitt finger stank därför fisk! Jag kunde därmed ursäkta mig för att gå iväg och tvätta händerna och hoppades på att springa på någon ur personalen på min väg fram och tillbaka. Jag stod därför och lurade en stund utanför ytterdörren, men ingen personal dök upp. DÅ kom helst plötsligt en gäst ut och det visade sig vara flickvännen till en kille som vi hade småpratat med medan vi väntade på att få vårat bord. Snabbt förklarade jag situationen för henne och bad henne snacka med personalen, vilket hon gärna gjorde. Väl inne fick jag en stund senare en diskret "tummen upp" av henne att allt var klart. Men lite senare kom hennes pojkvän fram till vårt bord, översocial och sa "I never got your names!" och var särskilt mån om att få veta hur Mattias stavades sitt namn innan han låssades gå iväg på toa. (Det visade sig att personalen ville veta vad Mattias hette för att kunna skriva det på tallriken och stoppa in namnet i Happy Birthday-sången).

När det sedan var dags för efterrätt så kom vår servitör och övrig personal ut med en tårtbit med ljus och sjöng Happy Birthday och många av gästerna stämde in. Mattias blev minst sagt förvånad, men glad och jag var helnöjd att allt, från fisksmulan jag hade hittat på bordet till sammanträffandet att jag sprang på den enda gästen jag tidigare hade pratat med, klaffade. Med 36 år på nacken är min älskling trots allt inte helt lätt att lura längre!

En överraskad Mattias ska blåsa ut ljuset


Vi rekommenderar Jamaica som resemål!

3 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut:) Brunbrända o fräscha.
    Kul att du kunde överraska Mattias på hans födelsedag!

    SvaraRadera
  2. Det gjorde du bra. Du är så påhittig.

    SvaraRadera
  3. Hihi, Ja han blir som sagt mer och mer svåröverraskad för varje år, men jag ser det som en utmaning!

    SvaraRadera