fredag 13 maj 2011

Min nacke lät som när Anna Anka tuggar brosk

Som jag berättat tidigare ska både jag och Mattias gå till en kiropraktor och massör en gång i veckan ett år framåt och igår hade jag mitt första (Mattias sitt andra) besök. Mina kunskaper inom området kiropraktik var innan starkt begränsade. Jag hade för mig att de knäckte till ryggar, främst sysslade med ryggproblem och tidigare har betraktats som kvacksalvare, men nu erkänts som doktorer inom alternativmedicin. Men det stämde inte riktigt...

Dr Tran, kiropraktorn, var väldigt pedagogisk och förklarade för mig med ord och coola 3D-bilder i datorn, hur kiropraktik fungerar. Jag är inte hundra procent säker på att jag kommer ihåg rätt, så citera mig inte, men tydligen så är det inte ryggen, utan nervsystemet som det fokuseras på. Målet är att återställa balansen i leder, muskler och nervsystemet eftersom dessa påverkar stora delar av resten av kroppen. Får man bättre balans får man också en bättre allmänhälsa, inte bara i ryggen. Om en kota är sned är det ofta obalans i musklerna som gör att kotan drar åt ett håll. Genom att knäcka till den obalanserade kotan trycker man ut luft och musklerna blir med tiden mer balanserade så de håller kotan på plats, även om det tar några gånger. De olika koterna påverkar olika delar av ens fysiska och psykiska välbefinnande, se bild nedan.

Ryggrad där balansen i de olika kotorna påverkar olika delar av kroppen

Han började med att klämma på min ryggrad och kunde se att jag hade obalans på tre ställen. Detta bekräftades senare av röntgen. De obalanserade kotorna stämde också, enligt bilden, överens med de ställen på kroppen jag ibland har ont i. Sedan var det dags för knäckning! Först ryggen KNAK KNAK! Efter det var det dags för nacken, vilket var en smått otäck upplevelse. Greppet han använde påminde om det de i actionfilmer använder för att snabbt vrida nacken av folk och knastret lät som... när Anna Anka tuggar brosk, fast mycket högre. Ingen massage på första besöket, däremot nästa gång, vilket jag ser fram emot desto mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar