onsdag 4 maj 2011

Besöksmarathon är över för denna gång...

... men det har varit mycket trevligt och uppskattat!

Terese och Jonas åkte hem igår och deras sista dag här spenderade vi på Holmes Beach på ön Anna Maria. Där hade vi turen att få se en livs levande sjöstjärna som en kanadensare plockade upp när han snorklade. Lite större än en handflata med små små ben som sprattlade längst med kanterna och en liten mun (eller om det var en rumpa?) i mitten...


Såg ungefär ut som denna, fast grönaktig i mitten istället för blålila


Det märktes att det var vardag! Trots 30 grader och sol var det inte många på stranden förutom vi.

Stranden på Holmes Beach


Något jag förvånas över varje gång jag är på en strand är alla dessa IDIOTER som verkar tycka att det är en jättebra idé att mata fiskmåsarna! Förutom att måsarna redan är irriterande lär de sig att bli mer närgångna mot människor. Mer än en gång har jag sett hur måsar rotar igenom strandbesökares väskor efter mat medan de själva är och badar, Agneta fick ofrivilligt en pizzaslice plockad ur handen av en mås och andra besökare har blivit bajsade på.

En idiot som matar fiskmåsarna

4 kommentarer:

  1. Ja det finns verkligen många som är tappade bakom en vagn...

    Vacker sjöstjärna! Tänk att sjöstjärnor saknar hjärnor...riktigt skumt tycker jag!

    Njut av lugnet nu, det behöver Ni nog!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Saknar de hjärnor? Det hade jag ingen aning om, men gillar sån där kuriosa. Skulle vara intressant att veta hur de fungerar istället? För den reagerade exempelvis på beröring och så... fascinerande!

    SvaraRadera
  3. Ja det är märkliga djur, sjöstjärnor. De har varken blodkärlssystem, hjärta eller hjärna. Deras ögon sitter längst ut på armarna och könsorgan likaså. Vissa arter är återbildningsproducerande, t.ex. om en arm går av växer det ut igen. Deras nervsystem finns i armarna. Munnen sitter på undersidan och de är rovdjur som kan äta varandra men äter helst rester av döda djur på botten och musslor. De har en förlamande magsaft som paralyserar musslan innan den äter upp den. De bajsar på ovansidan. De har sugproppar på undersidan som "ben" och svävar fram när dom "simmar". Det finns ca 4000 arter i världen, den minsta är mindre än 9mm och den största man funnit 1,38 meter i diamater! ;) Lite får man lära sej när man reser :)

    Ta hand om Er!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack för infon! Nu blir jag sugen på att snorkla ännu mer så jag får kolla efter alla dessa grejor när jag har möjlighet att komma riktigt nära de levande exemplaren! :)

    SvaraRadera