onsdag 18 maj 2011

Jordens undergång

Till helgen går jorden under, i alla fall om man tror på den tolkning av Bibeln som några kristna grupper här i USA har gjort. Sedan årsskiftet har det blivit en allt vanligare syn med domedagspredikanter på gatorna och även påkostade varningsreklamfilmer och reklamskyltar ut efter vägarna.

Domedagspredikanter under Gasparillafestivalen


Men även om jag inte själv tror på att jorden går under nu på lördag (jag har trots allt just lagt ut tusenlappar på en resa till Sverige i sommar) så måste jag ändå säga att det dessa människor gör är väldigt omtänksamt. I mina ögon ser jag hur de lägger ned ett enormt arbete på att varna alla oss som inte tror på jordens undergång den 21 maj, trots att de gång på gång blir utskrattade och förlöjligade. Skulle det inte då vara lockande och lättare för dem att låta oss icke domedagstroende få skylla oss själva? Förmodligen. Men istället fortsätter de att kämpa för att få massorna att förstå att vi bara har tre dagar kvar att leva innan vi antingen skickas till helvetet eller himmelriket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar