fredag 27 maj 2011

En uppdatering om livet som student

Mitt liv här i Florida kan tyckas mest vara soligt och roligt, men jag pluggar ju faktiskt 150 % också. Jag har nu slutfört tre av de fyra kurserna jag läst denna termin och har bara ett inlämningsarbete om gruppsykologi kvar innan jag kan säga adjö till denna termin. Att hårdplugga de perioder då vi inte haft besök för att sedan vara ledig när vi haft besök har funkat väldigt bra. Work hard, party hard - som en viss make brukar säga ;)

Tyvärr har det uppstått ett ganska stort problem inför höstterminen. Det är lite komplicerat, men jag ska försöka förklara: Sedan en tid tillbaka har det införts studieavgifter på högskolekurser för icke EU-medborgare. 'Ingen nyhet och ingenting som drabbar mig' - tänkte jag när jag skickade in min ansökan för några månader sedan. Men tydligen så har en ny lag trätt i kraft för kurser som börjar efter juli 2011 och som innebär att de som inte är svenska medborgare, men EU-medborgare, måste skicka in vidimerade dokument som bevisar att de är EU-medborgare. Detta gäller även svenska medborgare som bor utomlands eftersom de register som antagningsenheten kollar på hos Skatteverket inte har med så kallade utvandrade svenskar. Har man inte skickat in de efterfrågade handlingarna eller betalat studieavgifterna innan 29 april räknas man som obehörig och tas ur antagningssystemet.

I mitt fall betyder det att, trots att jag skickar in bevis på att jag är svensk medborgare nu (upptäckte inte denna nya regel förrän idag) så hamnar min ansökan bland sena anmälningar vilket gör att det inte spelar någon roll vilka mina betyg är som jag söker på, jag kan bara få en studieplats om kursen inte fylls. Så håll tummarna för mig att intresset och söktrycket på mina kurser är lågt.

Frustration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar