torsdag 5 maj 2011

Lovebugs

Jag har ju tidigare nämnt insekterna som här går under namnet lovebugs, men eftersom jag inte kände till dem innan jag åkte hit så antar jag att det förmodligen finns nån fler där ute som är lyckligt ovetandes om dessa irriterande insekter. Därför kommer här lite info om vad det egentligen är jag beklagar mig över då och då...


Lovebugs finns främst i Centralamerika, Texas, Lousiana och Gulfkusten av Florida (där vi såklart bor) och har 2-3 svärmarperioder per år som var och en varar i ca fem veckor. Insekten har fått sitt namn för att honan och hanen sitter ihop, även när de flyger, under flera veckor efter parning.

Inte det enklaste att flyga när man sitter ihop "Flyg till höger! Höger sa jag! Ska vi inte stanna och fråga om vägen i alla fall?"


Själv skulle jag vilja döpa om dem till hatebugs! För de är verkligen irriterande när de kommer svärmande i moln på flera hundratusen. Här om dagen när jag, Terese och Jonas skulle äta lunch på en uteservering fick vi, och alla andra gäster, fly med vår mat inomhus då helt plötsligt en stor svärm kom och tog upp området.

Lovebugs som tagit över min stol på en uteservering

Annars ser man dem mycket efter vägarna. Att köra in i ett moln av lovebugs låter ungefär som hagel mot bilrutan och det är ett h-vete att få bort dem sedan eftersom deras kroppar snabbt torkar fast och de har dessutom en syra i kroppen som fräter sönder lacken om de får vara kvar mer än en dag.


Vår bilruta efter ett lovebug-moln

Fronten på bilen efter ett par timmar på en motorväg


Så till er som är less på bilder på vackra stränder, soliga dagar, båtturer etc. kan här njuta av lite skadeglädje över att vi i detta paradis även dras med dessa plågor. :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar