tisdag 25 oktober 2011

Nicaragua och Costa Rica

Ligger just nu på ett flygplatsgolv och väntar in ett biljettkontor som öppnar 05.30 och som förhoppningsvis har platser åt oss på ett plan till den karibiska sidan av Costa Rica.Flygplatsen är ren och fräsch (sånt lägger man märke till när man ligger på golvet), men i övrigt folktom och öde. Två nattpoliser har vi dock träffat här som jag pratade bort lite tid med. De berättade bland annat ingående hur de jobbar, vilka platser på flygplatsen som inte täcktes av deras bevakning, vilka kryphål det finns för dem som vill smuggla droger, vapen osv. Tur för dem att vi är lika oskyldiga som vi ser ut! De erbjöd oss också att få hänga på deras poliskontor om vi ville, men vi valde golvet. På tal om vapen så har jag föresten glömt nämna vår förvåning över hur i princip var och varannan man i El Salvador, Honduras och Nicaragua bär omkring på stora manchetes vart de än går. Lite annorlunda mot såväl Sverige som Florran...

Igår tog vi tre olika bussar och en taxi från Leon till ön Ometepe. Ön består av två vulkaner med mycket natur- och djurliv. Innan vi kom dit hade det regnat 12 dagar på raken, men liksom större delen av resan följde solen med oss (komiskt dock att det började regna igen när vi sedan lämnade ön). En natt stannade vi på ön och promenerade runt lite samt hyrde cyklar för att kolla på omgivningarna. Vi hade innan fått stranden rekommenderad och blev därför lite besvikna när sanden var svart av vulkanaska och vattnet grumligt och kallt som en svensk sjö. Antar att Roatan skämde bort oss! Vi hade även blivit tipsade om att bada i varma källor på ön, men ingen hade sagt att de varma källorna var kalla. Sammanfattningsvis kunde ön inte charma oss (kraven har blivit skrämmande höga efter alla underbara dagar vi haft) och vi åkte därför vidare mot Costa Rica idag eftermiddag. Från gränsen till huvudstaden San Jose tog det sex timmar med buss vilket gjorde att vi var framme vid midnatt. Dock har vi inga planer på att stanna kvar i San Jose, utan hoppas som sagt kunna ta oss till Tortuguero vid Atlantkusten tidigt imorgon...