onsdag 26 oktober 2011

På sköldpaddsön

Det blev inget flyg. Planen att trotsa kylan och spartaniteten genom att sova på flygplatsens golv för att vänta in att biljettkontoret skulle öppna visade sig vara en dålig idé eftersom det inte gick något plan. När vi upptäckte det vid 5 på morgonen tog vi istället en taxi till busstationen och köpte oss biljetter till en stad på vägen till vår slutdestination Tortuguero.

På bussen möttes vi av en ivrigt gestakulerande man som bytte plats för att sitta framför oss. Det visade sig att gesterna berodde på att mannen var dövstum, men det hindrade honom inte från att engagerat kommunicera med oss. Fantastiskt vad mycket man kan säga med sitt kroppsspråk med tanke på att vi avhandlade ämnen rörande alltifrån skidåkning till familjekonstellationer. Det visade sig att han bodde i Tortuguero och tog därför på sig rollen att guida oss genom bussbyte, busstationsbyte och vattentaxi. Sista biten saknade nämligen väg och vi åkte därför med långa båtar genom en djungelflod omgiven av tät vegetation och små dolda hus här och var.

Väl framme i Tortuguero blev det lite solande och därefter pizza. Vår vän från bussen hittade igen oss när vi åt och gav oss en liten rundtur av de centrala delarna av ön. På kvällen träffade vi några locals som visade oss en enorm sköldpadda i floden (skölden var ca 80cm i diameter) samt tog oss på lite sköldpaddsspaning på stranden eftersom jättesköldpaddor brukar komma och lägga ägg på stranden juli till oktober. Dock såg vi inga, men det var trevligt ändå. Imorgon har vi bokat in oss på en zipliningtur!

1. Ser att Ni får vara med om lite av varje. När Ni sitter på någon härlig strand
    kan Ni tänka på oss. Vi har -1 grad och vitt av frost på gräsmattan idag.
    Kram

2. Vilken tur ni har...att ni lyckas träffa så hjälpsamma människor:) skönt att hörs att ni har det bra iaf.

3. Ja, vi tänker faktiskt på Sverige och er där hemma en hel del, blir många jämförelser hela tiden som gör att vi än mer uppskattar ex temperaturen här (nedan Sverige definitivt vinner mattävlingen). Alla hjälpsamma människor har verkligen förgyllt vår resa! :)