måndag 31 oktober 2011

Många nästan

Då var det måndag och ny kursstart. Denna gång läser jag Arbete och Hälsa ur ett Psykologiskt perspektiv. Verkar vara en ganska intressant och lättsam kurs så det blir nog bra. Denna kurs kommer jag läsa parallellt med en kurs som börjar nästa vecka om relationen mellan USA och Mellanöstern.

Förutom studier har jag under förmiddagen pratat med och delat foton med människor jag träffade under resan. Många trevliga minnen har delats, men jag fick också tråkiga nyheter idag. Under våra dagar i Roatán skrev jag att vi var ombord på en lyxig yacht som vi fick en rundtur på. En kille vi lärde känna i Roatán mejlade just och berättade att den yachten tydligen sjunkit i havet under en resa i Karibien och att ägaren dog i en hjärtattack(!) Hur det gick för de andra som eventuellt var på båten, bland annat Californiakillen Adam som vi lärde känna och var och snorklade med en dag, har jag ingen aning om, men håller tummarna att ingen annan omkom. Dock väldigt tragiskt och otäckt.

När jag tänker tillbaka på resan så kan jag inte låta bli att tänka på att det har varit väldigt många 'nästan' för oss och att vi haft väldigt tur. I Guatemala så var det ju restaurangen mittemot den vi satt på som sprängdes med fyra döda som följd. När vi sedan åkte från Guatemala till Honduras var arbetare i full gång med att forsla bort jord och träd från de jordskred som regnet hade orsakat och som hade begravt vägarna samt dödat 19 personer. I Roatán sjönk den båt vi varit ombord på några dagar efter att vi hade lämnat ön, en bro vi åkte över i Nicaragua kollapsade några dagar efter att vi hade åkt över den, i Honduras hade en hel vägfil rasat ner för en ravin på grund av regnmassorna dagen innan vi åkte just den vägen, under en busstur i Costa Rica utsattes vårt resesällskap 'amerikanen' för ett rånförsök, men inte jag och Susanne som precis hade hunnit gå av bussen... På det så höll Susanne på att missa sitt plan från New York på hemvägen på grund av snöoväder... Så visst har vi haft tur?   

Men trots dessa olyckor så kommer jag enbart komma ihåg positiva saker från resan och jag är ganska säker på att även Susanne kan hålla med mig där... för vi har verkligen haft det jättebra, så bra att inte ens ovanstående kunnat dra ner vårt humör! Och det i sig tycker jag är ett väldigt bra omdöme till resan :)

1 kommentar:

  1. Det har varit roligt att följa Er på resan, men det känns ändå skönt att Ni är hemma välbehållna efter alla strapatser

    SvaraRadera