tisdag 4 oktober 2011

Sista dagarna i New York

Här kommer den utlovade fortsättningen på vår New York weekend. Även vår andra dag utnyttjade vi de guidade bussturerna, men denna gång Downtown i de södra delarna av Manhattan. Vi passerade många kända byggnader och hade en riktigt bra guide som även kunde peka ut diverse kuriosa som "här spelade de in den och den scenen från den och den filmen". Jag har nog inte tänkt på hur många filmer och serier som faktiskt utspelar sig i New York!

Empire State Building - New Yorks högsta byggnad
 Vårt första stopp blev Chinatown för piratshopping och lunch. Märkeskopior på handväskor, klockor, smycken etc. kantade gatorna och själv fyndade jag en halsduk, en ny plånbok och en handväska efter envist prutande med tillhörande dramatiskt kroppsspråk från såväl mig som från försäljerskan.

Hur du vet att du är i Chinatown

Identiska väskaffärer gata efter gata

Väskan jag slutligen köpte - kopia av något märke jag inte har koll på
 Därefter hoppade vi återigen på en buss som tog oss till Ground Zero där World Trade Center stod för tio år sedan innan det bombades. En ny skyskrapa har redan börjat byggas på platsen och jag hörde någonstans att den planeras bli USA:s högsta byggnad.

Nya World Trade Center under uppbyggnad
Efter Ground Zero följde vi strandpromenaden och fick bland annat se Frihetsgudinnan och frusna simmerskor, inlindade i aluminiumfolie, som hade tagit sig mellan New Jersey och New York i det kalla oktobervattnet. Promenaden gick till finanskvarteret Wall street där vi återigen hoppade på vår buss som tog oss tillbaka till vårt hotell. 

Den kända tjuren på finansgatan Wall street
På kvällen gick vi på en stand up show. Vi hade köpt biljetterna av en försäljare på gatan som sa att det var tv-kanalen Comedy Central som höll i showen och att vi bland annat skulle få se han som gör rösten till Quagmire i tv-serien Family Guy. Även drinkar under kvällen skulle ingå. Därför blev vi minst sagt förvånade och lite besvikna när det visade sig att det inte alls var Comedy Central som höll i showen, utan ett väldigt litet ställe som inte alls hade med tv att göra. Vi var ca 20 åskådare och ingen av de komiker som gick upp på scenen var den utlovade mannen bakom Quagmire-rösten. På det så var det inte alls gratis dryck utan istället köptvång på minimum två drinkar. I övrigt var komikerna okej, men jag tvivlar på att någon av dem kommer att bli känd utanför det där rummet. Så för er som någon gång besöker New York och är sugen på en stand up show, kolla noga upp vad det är ni faktiskt betalar för så ni slipper gå på samma nit som oss!

Vår sista dag tog vi återigen bussen, men denna gång till shoppingkvarteren i Soho. Där köpte jag mig en GUESS-väska som jag hade gått och spanat på i några dagar innan det blev dags att skynda bort till det tåg som tog oss till flygplats för hemfärd till Florida.

Lycka! Är nu ägare av en äkta GUESS-väska från höstkollektionen

2 kommentarer:

  1. Båda väskorna var fina och ingen av dom var svart heller...bra gjort!

    Kul att höra att ni haft det bra.
    vi hörs:-)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! :) Var lockande att köpa en svart väska faktiskt, men kände mig lite "wild and crazy" och körde på nya kort... ;)

    SvaraRadera