torsdag 6 oktober 2011

I Florida kan man gifta sig med sin kusin.

Fick just denna bild skickad av en gammal klasskompis via Facebook och inser att jag och Mattias bor i en delstat som, liksom hälften av de övriga staterna, är mot att homosexuella gifter sig, men däremot tycker att det är helt okej att man gifter sig med sin kusin! Personligen tycker jag att det är väldigt skrämmande eftersom det sänder ut budskapet att det är okej med inavel (jag utgår ifrån att många som gifter sig skaffar barn), men inte att två människor som älskar varandra gifter sig när de är av samma kön.


Jag googlade på inavel inför detta blogginlägg och fick bekräftat att "Det vanligaste är att avkomman belastas av negativa resultat i form av exempelvis latenta sjukdomar, ärftliga missbildningar eller försämrat immunförsvar./.../ Risken för hjärtfel, utvecklingsstörning och missbildningar ökar alltså markant vid inavel, vilket i sin tur ofta medför att livslängden förkortas". Men enligt hälften av USA:s stater, inklusive vårt kära Florida, anses det alltså som mer okej att utsätta ett barn för ovanstående risker framför att två människor av samma kön och som älskar varandra gifter sig! Är det bara jag som tycker att det låter galet?

En rolig grej när jag skrev in inavel i sökfältet på google var att jag fick upp googlegissningar hur jag ville specificera min sökning. Första alternativet, i denna internationella sökmotor, var inavel människor, andra alternativet inavelsgrad och tredje alternativet inavel Skellefteå! Haha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar