fredag 2 mars 2012

Jag har tappat förtroendet för äpplen

För någon dag sedan hade jag tänkt göra en liten kylskåpsrensning på saker som hade hunnit bli gammalt, men upptäckte att nästan alla färskvaror konstigt nog såg fräscha ut. Jag började därför kolla lite på bäst-före-datum och fick mig en minichock! Pepperonikorven som vi köpte i början på januari går ut i slutet på december -2012. Ett års hållbarhet på en köttprodukt! Samma sak med mejeriprodukter som Creme Fraiche och Keso... skrämmande lång hållbarhetstid. Inte heller äpplena i fruktskålen var något undantag. De har legat där i ca två månader nu och ser fortfarande nyköpta ut!  

Två månader gammalt äpple som legat i rumstemperatur.
 Så frågan är: Ska man bara vara nöjd och glad att livsmedlen håller så länge så man slipper slänga dem eller borde vi ifrågasätta mer vad det egentligen är för något som vi stoppar i oss? Utan att ha koll på alla tillsatser (och deras konsekvenser för hälsan och miljön) som krävs för att bevara färskvarors frächör så har jag nu fått avsmak för dessa ''mirakellivsmedel'' och kan inte låta bli att snegla lite skeptiskt varje gång jag passerar fruktskålen eller ser en charkprodukt som har ett års hållbarhet... Kan inte Michael Moore, Al Gore eller Uppdrag granskning göra något repotage om detta ämne så jag slipper gå och fundera så mycket?

2 kommentarer:

  1. Humor är att jag också har funderat på det där. Tycker det är skitäckligt då varor har en sådan lång hållbarhet. Det är nästan så att man kollar bäst före datumen så att produkten verkligen har ett sistadatum.

    SvaraRadera
  2. Precis! Ett kort hållbarhetsdatum blir liksom likställt med kvalitet! Mysko... That awkward moment när du föredrar varor som du vet att du troligtvis kommer slänga innan du använt dem klart :P

    SvaraRadera