lördag 24 mars 2012

I klammer med rättvisan

Mattias har varit i Boston på jobbresa sedan i torsdags, men kom hem sent igår. Men trots att han bara var borta i 1,5 dygn lyckades hans hustru hamna i klammer med rättvisan och bli tagen av Polisen.

Jag tänkte först inte skriva om detta, en blogg är ju trots allt något som alla kan läsa och därför väldigt utelämnande. Men sen kom jag att tänka på hur ofta bloggare kritiseras för att bara skriva om när saker flyter på, är toppenbra och så vidare, vilket dels ger en missvisande bild av verkligheten och dels kan vara ganska drygt att läsa. Så för att framstå som lite mer mänsklig och nyansera alla resebilder och roliga utekvällar och aktiviteter med någonting mindre kul kommer därför här ett litet erkännande.

På torsdagkväll tog kompisen Prashant med mig till en indisk restaurang i norra Tampa. Eftersom han kommer ifrån Indien så överlämnade jag till honom att beställa åt mig vilket visade sig vara ett smart drag då maten jag fick in var jättegod! Därefter åkte vi till baren World of Beer och mötte upp med Jackie och några kompisar till henne. Trevligt sällskap, en grym trubadur och tydligen väldigt god öl (för dem som gillar det). När vi sedan skulle åka hem strax innan midnatt körde jag ut på en otraffikerad landsväg, men efter bara någon kilometer såg jag hur en polisbil på sidan av vägen slog på sina saftblandare och gasade efter mig.  Först trodde jag att han var på utryckning efter någon bad guy och började skämtsamt nynna på låten från tv-serien Cops, men då han inte körde om mig, utan låg bakom och blinkade så insåg jag att det nog var JAG som var "the bad guy" han var ute efter och stannade vid vägkanten. Första gången jag någonsin blivit stoppad! Pulsen var hög och det hela kändes som en film när han efter en lång väntan steg fram till min bil, lyste mig i ögonen med en stark ficklampa och gav ifrån sig den väntade repliken "Good evening M'am,  license and registration, please".

Det visade sig att jag hade kört för fort, 60 mph istället för de tillåtna 40 mph. De flesta jag känner här i USA har blivit stoppade många gånger i sitt liv (i de flesta fall för fortkörning eller rattfylleri) och oftast slipper man undan med en muntlig varning eftersom poliserna vill slippa pappersarbetet som påföljder kräver, men där hade Vickisturen övergivit mig. På körkorten här i USA står nämligen ens hemadress och varken jag eller Mattias tänkte på att uppdatera våra adresser på våra körkort när vi flyttade två gator i december. Mitt körkort var därför "olagligt"  och tillsammans med fortkörningen kände väl Polisen att jag var alltför farlig för att bara släppa iväg med en varning. Två böter blev istället påföljden, dock poängterade han att jag skulle slippa kallelse till domstol, och behöver jag säga att jag körde väldigt lagligt under resterande vägen hem? 

4 kommentarer:

  1. Vilken otur. Du skulle ha tryckt på Vickisturknappen.....

    SvaraRadera
  2. Ja, nästa gång ska jag dubbelkolla så den inte är i off-läge!

    SvaraRadera
  3. Hoppsan! Blev det dyra böter? :O

    Du får helt enkelt byta skor, det var nog för tung sula på dom Du hade ;)

    SvaraRadera
  4. Haha, ja definitivt skornas fel! Detta ger ju mig en utmärkt anledning att dra iväg till första bästa shoppingcenter ;) Dock 302 dollar fattigare :S

    SvaraRadera