tisdag 27 mars 2012

Defendent name: Inger Sundling

USA är verkligen ett land där byråkratin eftersträvar att vara invecklad! Första gången jag blev varse om det var när jag skulle ansöka om Social Security Card och körkort när jag just kommit hit. Ni som följt bloggen sedan start kanske kommer ihåg att myndigheterna i USA vägrade acceptera att mitt 'given name' var Victoria eftersom mitt fullständiga namn är Inger Anna Victoria och de krävde därför att jag skulle heta Inger samtidigt som de sa att det var en form av identitetsbedrägeri att uppge ett annat förnamn än det man har i sitt hemland... snacka om moment 22! Men sedan dess har jag inte haft några fler kontakter eller problem med myndigheter... förrän nu!

Jag har aldrig fått några böter i Sverige, men jag antar att man får ett inbetalningskort med ett kontonummer att betala in bötessumman på??? Så enkelt är det inte här! Av polisen som tog mig för fortkörning fick jag en lapp med hemsidor, telefonnummer och adresser att kontakta inom 30 dagar. Självklart fungerade inte hemsidan och det blev därför en tur till Domstolen under förmiddagen för Mattias medan jag var på gymmet. Där betalades böterna, dyra som en iPad 3, och nu är det bara kvar att fixa rätt adress på mitt körkort. Det ska bli så skönt när allt bök kring min lagöverträdelse är ur vägen!

I en cell på fängelseön Alcatraz utanför San Franscisco 2008
1000 kyssar till Mattias som hjälpt mig genom byråkratidjungeln! Kan inte vara lätt att ha en kriminell hustru...

2 kommentarer:

  1. Man kan väl säga att ni lägger pengarna på olika saker... Det låter väl bättre.

    Nej, skämt o sido... Du hade en otroligt otur. Men nu är det glömt!

    SvaraRadera
  2. Lite svinn får man räkna med....

    SvaraRadera