tisdag 24 april 2012

Lyxproblem är också problem

Åh vad svårt! Så mycket man vill göra och se, så lite tid. Jag och Mattias har de senaste dagarna planerat för vår hemresa och planen är som sagt att flyga till Stockholm från Chicago, men bilsemestra i ca 10 dagar till Chicago innan hemresan. Dock har vi två alternativa rutter för vår roadtrip och båda är mycket lockande, men vi hinner naturligtvis bara med en.

Den norra rutten låter oss se bland annat Mount Rushmore, Yellowstone, geysrar, glaciärer, "månlandskap", mycket cowboykultur, vilda bisonoxar och andra vilda djur, mammutskelett, många av de stora och mer kända indianreservaten samt broarna i Madison County (Japp, de från filmen med Clint Eastwood). Nackdelen är att rutten har ganska långa sträckor som bara ska nötas eftersom de största sevärdheterna är koncentrerade till början av rutten.
 
Det norra alternativet

Den södra rutten ger oss bland annat naturen i Smokey Mountains, musik i Nashville (Rock och Country), hästgårdar i Kentucky, världens största ölbryggeri, Jack Daniels destilleriet, mer bebyggelse och intressant historia utefter Mississippifloden samt Route 66. Nackdelen är att även om sevärdheterna är fler, så det blir inte lika långa körsträckor som ska nötas åt gången, så är ingen av sevärdheterna i klass med Yellowstone och Mt Rushmore.  

Det södra alternativet
Vilket alternativ ska vi välja? Och vet DU av något sevärt utefter dessa rutter som vi missat?

4 kommentarer:

  1. Jag skulle valt norra, utan tvekan.
    /T-rex

    SvaraRadera
  2. Haha, fick tänka till där en stund vem denna "T-rex" kunde vara, men sen klickade det ;)

    SvaraRadera
  3. Svårt val faktiskt! Route 66 hade jag velat åka på. Mississippi är ju säkert mycket vackert, åka ångbåt och njuta på floden. Vad jag hört är det ett väldigt trevligt folk och bemötande där.

    Och vore det jag som åkte kunde jag ha stannat till i Cedar Rapids (Iowa) dit min vän Camilla just har flyttat! Då hade båda resrutterna passat in ;)

    I Cedar Rapids ska man kika på Konst och Kultur. Där finns också mycket parker och fina naturområden. Cedar Rapids är dessutom Ashton Kutchers och Elijah Woods födelsestad.

    I Des Moines, Iowa finns en gångbro upplyst på kvällen (ser läckert ut på bild iaf) som heter Kruidenier Trail Bridge. Det är en vandringsled runt sjön Grays Lake (1,9 miles). Det finns också en botanisk trädgård värd att besöka om man är intresserad, Des Moines Botanical Center.

    Lycka till med Ert val!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Lägger min sena röst på Mt Rushmore haha!

    SvaraRadera