torsdag 26 april 2012

Är jag en amerikan nu?

Igår när vi kom hem vid lunchtid efter sjökosnorklingen så var vi båda hungriga, men för trötta för att laga något. Jag traskade därför över till kaffebaren Victory Coffee rakt över gatan och beställde oss varsin bagel med kycklingröra och sallad. Men när jag kom hem så upptäckte jag och Mattias inte bara att brödet fortfarande var fryst, utan kycklingröran var dessutom en tonfiskröra! Urk.

Om detta hade skett i Sverige så skulle jag nog bara låtit brödet få tid att tina, skrapat av äckeltonfisken och bara ätit salladen. Som exempel beställde jag en gång en rullkebab i Umeå där de glömde sätta i kebabkött, men jag sa inget för att jag inte ville vara till besvär eller verka omständig. Därför blev det ganska tydligt för mig hur vistelsen här i USA har förändrat mig lite som person till att kräva mer då det nu kändes som en självklarhet att gå och klaga. Jag traskade därför tillbaka med mackorna och när hon frågade om något var fel så förklarade jag precis som det var att brödet var fruset och att kycklingsalladen var en tonfisksallad. Naturligtvis tog hon tillbaka mackorna, jag fick pengarna tillbaka (men blev också utan lunch eftersom de inte hade något mer ätbart där). Hade jag gått och klagat och reklamerat på detta sätt i Sverige så hade jag nog dels ursäktat mig en massa och dels haft dåligt samvete efteråt. Nu kändes det bara bra att kräva att rätt skulle va rätt, utan krusiduller! Är jag amerikan nu?

2 kommentarer:

  1. You Go Girl! Det är ju faktiskt SÅ det ska vara, man SKA klaga om nånting är FEL... "Kunden har alltid rätt" heter det ju!

    Både jag och Pelle är "för snälla" (eller "typiskt svenska") som sällan klagar. Men måttet var rågat när jag fick en ostburgare då jag beställt en kebabrulle en gång... Jag klagade och mannen i luckan skrek irriterat åt mej "Kolla va, jag skrivit ostburgare va" varpå jag svarar "på ditt språk ja, hur ska jag kunna avgöra vad DU skrivit på ett annat språk jag inte kan? Och uppenbarligen är det ändå språkbristningar när man inte kan skilja på en kebabrulle med en ostburgare"... Jag fick ingen kebabrulle utan fick äta en ostburgare (Jag som inte tycker om hamburgare). Behöver jag ens nämna att vi aldrig med går till det stället? Jag ska inte behöva bli utskälld när jag får fel mat liksom!

    You Go, American Girl ;)

    SvaraRadera
  2. Nämen huvva vilken dålig stil! Inte alls kul då man FÖR EN GÅNGS SKULL står upp för sig själv och får ett sådant bemötande, jag tycker att du gjorde helt rätt som sa till! Vi svenskar kan nog bli lite bättre på att ta för oss och stå på oss ibland... men man vill ju som sagt inte vara "till besvär" ;)

    Kram!

    SvaraRadera