söndag 29 april 2012

Första dagen i San Diego


Tidigt igår morse tog vi flyget via Texas och landade i San Diego på förmiddagen. Att flyga västerut har verkligen sina fördelar eftersom tidsskillnaden är tre timmar mellan Florida och Kalifornien och man förlorar därför inte så mycket av dagen i restid (däremot blir det alltid jobbigare tillbaka österut). För er som inte har koll på vart San Diego ligger föresten så kan jag meddela att det ligger utefter USA:s västkust två timmar norr om mexikanska gränsen och två timmar söder om Los Angeles och är Kaliforniens näst största stad.

Vi bor fint på ett Marriotthotell vid Marinan och en mysig strandpromenad med gatuartister och restauranger. Det är på hotellet som mässan är som Mattias ansvarar för. Han ska bland annat presentera de olika talarna under konferensen och även hålla i ett eget talarpass under morgondagen, jag är så stolt över honom!

Vårt hotell nere vid San Diegos marina

Många fina båtar nedanför hotellet som vi skulle kunna tänka oss (om vi hade några miljoner till övers)
Igår ägnade vi dagen till att gå omkring i hamnområdet. Många små mysiga affärer, restauranger och caféer. Jag åt en jättegod kyckling- och shitakevårrulle till lunch och en ljuvlig räkcurry till middag. Får se vad det blir idag! Några kompisar har tipsat mig om att beställa mat "animal style" på en viss restaurang - har ingen aning om vad det är eller vad jag kommer få om jag beställer det, men måste självklart testas!

Vad vore väl södra Kalifornien utan kaktusar?

Kaninkaktus?
Vart man än reser där det finns turister brukar det också finnas diverse gatuförsäljare och gatuartister. Till standardutbudet brukar konstnärer (ofta karikatyrer), smyckesförsäljare, solglasögonsförsäljare, spåkvinnor och musiker höra. Många av dem är naturligtvis jätteduktiga, men tyvärr blir man lite mättad och uppskattar det inte lika mycket som man kanske borde efter att ha sett det så många gånger. Därför blev jag glatt överraskad och grymt imponerad igår när vi gick förbi en mexikan som balanserade stenar på varandra ute på en blåsig udde. Helt utan lim eller andra fuskmetoder staplade han stora stenar på små stenar i fysiologiskt omöjliga vinklar. Otroligt!
Denna man kan med energin i sina händer få stenar att balansera på varandra, helt emot fysikens lagar

Detta tog tre timmar att stapla, inget lim eller annat trams. Så imponerad!

Idag har Mattias som sagt börjat mässan och själv ska jag skriva klart en hemtenta i ryska innan jag beger mig ut på stan för upptäcksfärd. Första uppdraget får bli att köpa en jacka! San Diego är nämligen mycket kallare än jag hade väntat mig, ca 20 grader på dagen, och alla mina jackor är nedpackade påväg till Sverige.

3 kommentarer:

  1. Den här staden ser ju trevlig ut. Ni får säkert
    uppleva mycket under veckan.
    Ge Mattias en kram och tala om för honom
    hur duktig vi tycker att han är. Vi är "mäkta"
    imponerade.

    SvaraRadera
  2. Irene: Det ska jag hälsa :)
    Maypel: Detsamma!

    SvaraRadera