onsdag 7 september 2011

ALLA amerikaner kan gå ned i spagat och split...

... i alla fall kändes det så på dagens två träningspass på gymmet! I och för sig så har jag inte tränat nu på två månader (först Sverigeresa, sedan besök, sedan vår roadtrip) så jag hade väl inte förväntat mig att min vighet skulle vara i toppform (och i ärlighetens namn är jag inte särskilt vig när jag håller igång och tränar heller). Ändå blev jag förvånad att så gott som alla i salen (förutom undertecknad då) faktiskt fixade både en spagat och split - och mer därtill - när instruktören uppmanade oss att töja allt vi kunde. Bara att inse att jag kanske borde gå på yogapass lite oftare. Haha

Tills vidare får jag väl skylla ifrån mig det hela på en kulturkrock :P. Sverige är ju trots allt landet lagomt där folk tillåts vara medelmåtta, ja till och med uppmuntras till att vara lagoma. Här i USA har jag fått intrycket att det istället handlar om att vinna eller försvinna, inga mellanting uppmuntras. Så ''om du inte presterar i toppen inom det du håller på med bör du göra någonting annat'' - typ. 

Skämt å sido så är denna skillnad mellan mentaliteten i USA och Sverige är någonting jag tänkt på en hel del då det inom många områden; affärslivet, utseendefixeringen, hobbieutövandet..., kan vara ganska uppenbart. Jag har förståelse för det amerikanska tankesättet eftersom det motiverar och pressar människor att faktiskt göra sitt bästa, vilket är bra då det tar tillvara på människors förmågor och kapacitet. Å andra sidan så finns det en stor skara människor som aldrig når toppen, utan kanske är medelmåtta? I Sverige hade det varit helt okej och de hade kunnat känna sig nöjda med sig själva och fortsätta med det de trivdes med. Här upplever jag istället att många ger upp när de inte når toppen och istället slår i botten - vinna eller försvinna med andra ord. Själv är jag starkt präglad av den svenska mentaliteten och bryr mig faktiskt inte om att vara i toppen inom allt, så länge jag tycker att det jag håller på med är roligt eller bra för mig. Men tyvärr drabbar prestationshetsen i USA även barn, vilket märks på det låga antalet barn som håller på med exempelvis knattefotboll - om man jämför deltagandet i Sverige där många barn kan delta enbart för att de tycker att det är kul - även om de inte råkar vara bäst. 

Det var lite lagom-Sverige vs bäst-USA -tankar så här på kvällskvisten...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar