tisdag 1 maj 2012

Bienvenido a Mexico!


Igår tog jag som sagt en tripp ned till Mexico. Tidigare har jag skrivit att Mexico ligger ca två timmar härifrån, men får nu rätta mig, 25 minuter ska det vara! I alla fall så är gränsstationen mellan San Diego och Tijuana den mest trafikerade i hela världen, vilket i sin tur gör att Tijuana är den mest besökta staden i världen. Därför blev jag lite förvånad när jag kom dit, såg att det mesta var igenbommat och konkat samt att jag och mina medresenärer nästan var de enda turisterna där.

Gränsövergången

Dagpendlande mexikanare på väg hem bakom stängslet

Alla murar överallt gav viss fängelsekänsla, trots blommorna
 Det märktes verkligen att man hade kommit till ett u-land direkt man åkte över gränsen. Fattigdomen var väldigt tydlig.
Centrala hyresrätter i Tijuana av typen "Sov med ett öga öppet"

Avdankad amerikansk skolbuss som nu används i Mexicos lokaltrafik, även kallad Chicken bus.
Vår busschaufför var väldigt orolig för mig, liksom de flesta andra som visste att jag skulle åka till Mexico och insisterade därför på att guatemaliske Las Vegas-bon Eduardo, en av de andra busspassagerarna, eskorterade mig runt i staden. I Tijuana, med en befolkning på 1,3 miljoner, sker ca 4 mord per dag (till skillnad mot 10 mord för bara några år sedan) och Mexico ligger på en andraplats i världen efter Colombia när det kommer till kidnappningar. Det finns därför all anledning att vara försiktig, men samtidigt skulle livet kännas så innehållsfattigt om jag bara gick omkring och var rädd och undvek risker hela tiden. Med en dos sunt bondförnuft går man säker i de flesta situationer!
 

Jag och Eduardo avnjuter margaritas och mexmat



Räkor, kyckling och biff med starka kryddor och fårost, mums!


En "Zoonkie" dvs en åsna målad i zebraränder
Mexikansk kvinna som sålde smycken
 Efter två timmar var det dags att vända tillbaka mot gränsen igen. Vår buss körde igenom flera fattiga kvarter och det blev lite lättare att förstå, även om man nog aldrig kan förstå till fullo, hur så många mexikaner per år försöker korsa gränsen till USA illegalt, trots att det är livsfarligt med stor risk för att bli skjuten eller dö av törst (sommar) eller förfrysning (vinter) under ökenvandringen.

fruktförsäljerska på gatan

En av av den mur som sträcker sig utefter hela den amerikanska/mexikanska gränsen

Köerna tillbaka in i USA var betydligt längre och passkontrollen mycket hårdare.

I väntan på att få komma in i USA igen, köandet tog ca 1,5 timmar, vilket de med vanan inne tyckte var snabbt!

Diverse försäljare passade på att göra affärer med de köande människorna

Jag är nu åter i San Diego och tyckte faktiskt att de delar som jag besökte av Tijuana kändes väldigt trygga och jag är glad att jag åkte dit, även om det bara blev över dagen.

2 kommentarer:

  1. Skönt att du är tillbaka.
    Jag förstår att det var en intressant tripp, bra bilder.

    SvaraRadera
  2. Några problem med att komma tillbaka genom gränsstationen map pass, visum etc?

    SvaraRadera