torsdag 17 maj 2012

Stannar lite till

Idag var det tänkt att jag skulle lämna Chicago och åka hem till Tampa, men bestämde mig för att stanna till lördag. NATO har nämligen stormöte här och det förväntas en hel del vilda demonstrationer, polis och militär har förberett sig med visir, kravallstängsel, sköldar etc. och under gårdagen såg jag flera regeringshelikoptrar (ni vet sådana där svarta med två propellrar som presidenter alltid åker i på film) komma inflygandes över Chicago. Även mobilnätet har stängts av några gånger när extra viktiga personer passerat så det är verkligen intressant att följa allt detta på plats... så det var därför jag bestämde mig för att stanna några dagar till, politik-nörd som jag är.

Så hur har jag spenderat mina dagar hittills i Chicago? Dagarna har jag tillbringat i lägenheten och pluggat. Slutprov  i portugisiska nästa vecka och slutprov i ryska veckan efter det gör att jag verkligen måste fokusera på skolan nu (vilket faktiskt är mycket lättare när man sitter hemma hos någon annan än hemma i vår lägenhet i Tampa där det alltid går att hitta distraktionsmoment; papper att rensa, lådor att städa, kompisar att ta långluncher med etc.) På kvällarna har vi promenerat i omgivningarna och käkat middag på restauranger. Här om kvällen var vi till en fransk fonduerestaurang som var riktigt trevlig! Hade inte testat fondue tidigare, men att doppa diverse grönsaker, bröd och frukter i ost som förrätt, frittera kött, kyckling, hummer och tigerräkor i olja till varmrätt och doppa bär och mashmallows i flammande choklad till efterrätt gick inte av för hackor!  Dock var det förmodligen bland det mest fettdrypande jag ätit på länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar