måndag 7 maj 2012

Nakna joggare i Mojaveöken

I gårkväll kom vi åter hem till Tampa efter en heldags resande via Houston, Texas. Våra sista dagar i Kalifornien var verkligen kanonbra!

Fredagen ägnades åt en sån där guidad busstur där man sitter på taket på dubbeldeckare. Turen tog oss igenom Los Angeles, Hollywood och Santa Monica. Vi har fortfarande problem att föra över bilder från vår ena kamera, men får uppdatera bilder från resan under, förhoppningsvis, morgondagen. På kvällen åkte vi ut till min gamla kompis Bolek, som jag inte sett på flera år, och hans fästmö Ola som bodde i Pasadena, ca 20 minuter nordösterut från Los Angeles. Där bjöds det på god middag och senare på kvällen åkte vi åter in till Los Angeles där Bolek och Ola tog oss till den trendiga nattklubben Standard (med sin skylt hängandes upp och ner för att visa att klubben är allt annat än standard). Nattklubben låg uppe på ett tak mitt bland Los Angeles skyskrapor och hade bland annat en pool och sköna loungemöbler för den "rätta känslan". Tyvärr var jag och Mattias ganska trötta, dels efter en lång dag, dels på grund av tidsskillnaden på tre timmar från Florida, så det blev ingen "all-nighter" för oss, utan vi åkte tillbaka till Pasadena och sov över hos Bolek och Ola.

Jag, Bolek, Ola och Mattias på Standard
Efter en god brunch åkte vi på lördagen ut till Mojaveöken för vandring till en varm källa. Bilturen dit tog ca två timmar och på vägen genom öknen såg vi flera nybyggda stora hus utefter grusvägar mitt ute i ingenstans och jag undrar fortfarande hur någon kan få för sig att flytta det ogästvänliga ökenlandskapet. När vägen tog slut parkerade vi och vandrade i den kuperade terrängen de ca 3,5 kilometrarna ner till källorna. När vi efter halva vandringen gick utefter en stig på en bergssluttning kom helst plötsligt en helt naken karl, utöver springskor och ryggsäck, joggandes förbi oss med "the privates" hoppandes i takt med stegen. Bolek hade sagt att många originella människor drogs till källorna i öken, men jag erkänner att jag ändå inte hade väntat mig detta!   
Väl framme väntade ännu fler helnakna människor, både kvinnor och män, många hippies och många påtända. Bolek hade rätt. Källan i sig var en glad överraskning med tre varma källor, gissar att temperaturen var strax över 40 grader i de varma, och en stor kallkälla, med en temperatur på kanske 18-20 grader, som vi kunde svalka av oss i. Vi hade också förväntat oss att ökenlandskapet skulle vara helt platt, men tvärtom var det väldigt bergigt och kuperat, vilket kändes av i benmusklerna och flåset när vi sedan skulle vandra de 3,5 kilometrarna uppförs!

Dagen avslutades på snabbmatskedjan In-n-out-burger eftersom jag hade lovat en kompis att beställa från den hemliga menyn de tydligen har där och be om att få maten "animal style". Jag var verkligen nyfiken på vad jag skulle få! Rått kött på en tallrik? Djurformade strips? Men "animal style" visade sig vara en besvikelse, i jämförelse med mina förväntningar, då "animal style" bara innebar att de hade lagt en stor klick dressing och smältost på pommesen. Hoppas att jag inte får skit för att avslöjat deras hemliga meny nu!      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar