söndag 20 maj 2012

Chicagoveckan


Igår flög jag hem till kära Florran igen efter en ovanligt sträng säkerhetskontroll på Chicagos flygplats där jag kroppsvisiterades och fick allt mitt baggage genomsökt - förmodligen var säkerhetskontrollen extra överdriven med anledning av NATO-mötet.  Nedan kommer i alla fall lite bilder från min vecka i Chicago.

Som jag berättade tidigare så träffade jag på en hemlös man när jag steg av tåget från flygplatsen till Centrum. Vi började prata och han gav mig en rundtur av sin hemstad under några timmar.

Den hemlöse mannen som gav mig en stadsrundtur

Prashant var en utomordentlig värd och visade Chicagos bästa sidor i form av trevliga restauranger och barer samt intressant konst och arkitektur.

På fonduerestaurangen med Prashant

En ärlig tiggare

Drinkar uppe på 95:e våningen i Hancock Tower - ingen dålig utsikt!

Utanför Prashants lägenhet fanns en konstpark, bland annat konstverket "Agora" - en massa kroppar utan huvud

Agora
 Men som jag skrivit tidigare så har NATO ett stort möte i Chicago denna helg och det gick verkligen inte att missa. I nästan varje gatuhörn stod poliser med hjälm och visir, min handväska kontrollerades av poliser varje gång jag skulle gå in på ett café/affär/restaurang. Många näringsidkare hade barrikaderat sina fönster och stängt sina uteserveringar av rädsla för vandalism om demonstrationer skulle spåra ur. Även kontor tog det säkra före det osäkra och torsdag + fredag jobbade Prashant, liksom många andra med kontor i centrum, hemifrån.
En fredlig demonstration som övervakades av poliser med hjälm och visir

Många näringsidkare var rädda för vandalism under NATOmötet och täckte för sina fönster...

... och hänvisade sina gäster till bakdörrsentréer
 Chicago är verkligen en jättetrevlig stad som jag gärna åker till igen! Dock känns det skönt att åter vara hemma, men samtidigt lite overkligt att vi lämnar Florida om mindre än en vecka. Jag kommer däremot vara duktigare på att uppdatera bloggen de två kommande veckorna, så don't give up on me! :P
Chicago rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar