fredag 16 december 2011

Varför Ingvar? Varför?

När vi bestämde oss för att flytta till Florida var vi såklart medvetna om att det fanns vissa saker med Sverige vi skulle sakna... däribland maten! Därför blev vi glatt överraskade då det visade sig att den lägenhet vi flyttade till i Tampa endast låt tre minuters bilkörning från ett IKEA-varuhus! IKEA har sedan dess försett oss med alla livsviktiga förnödenheter; Kalles Kaviar, Ahlgrens bilar, hårdbröd, daim, prinsesstårta, ballerinakex, lingonsylt, gravad lax, köttbullar i gräddsås och kring jul har vi kunnat köpa glögg, pepparkakor och pepparkaksdeg.

Men i år har IKEA helt plötsligt tagit beslut om att endast sälja IKEA:s egna varor. Det betyder att det mesta av det jag räknat upp här ovan inte längre finns tillgängligt för oss... inte ens den efterlängtade pepparkaksdegen! Vad är en jul utan pepparkaksdegssvullande tills magen värker?

Jag åkte därför till mataffären idag för att för första gången i mitt liv göra en egen pepparkaksdeg, men att hitta alla ingredienser var inte det lättaste. Mjöl, socker, smör, kanel, kardemumma och ingefära var inga problem. Men vid sirapshyllan kom första utmaningen. I USA äter man sirap på pannkakor och all sirap var med andra ord till för det. Så att lista ut vilken av de 30-tal sorter som skulle vara ett bra alternativ till "ljus sirap", som det stod i mitt recept, fick bli en chansning. Därefter hade vi hinder nr 2; Nejlikan. Enligt översättarfunktionen på min iPhone heter nejlika "carnation" eller "gillyflower" på engelska. Men något sådant fanns inte i kryddhyllorna och av fem tillfrågade butiksbiträden hade fem aldrig hört talas om något med det namnet.

Jag vet vad ni alla tänker... Vad skulle Macgyver ha gjort?


Jag har ingen aning faktiskt. Men jag själv valde att testa att baka utan ingredienserna som fattades och hoppades på det bästa. Det blev ätbart, men inte som "riktig" deg. Ingvar Kamprad, hur kunde du göra så här mot oss, i juletider och allt?  

4 kommentarer:

  1. Du får trösta dig med att det var bättre än ingen alls.... bra tänkt

    SvaraRadera
  2. Tack! Dock ännu en anledning att flytta hem där det finns RIKTIG pepparkaksdeg! ;)

    SvaraRadera
  3. Cloves heter det ju!!!!

    Om vi vetat detta hade vi kunnat skicka över det per post ;) Men nu hinns det knappast till jul!

    SvaraRadera
  4. Maya: Ah!Hahah, hade jag ingen aning om. slog på min translaterapp på iPhonen och litade blint på det :P Dock såg jag inga "cloves" heller så hade nog inte funkat ändå, men ska definitivt lägga det på minnet :)

    SvaraRadera