torsdag 22 december 2011

Julmaten hos en blivande christmaszilla

Idag tar jag och Mattias de nästsista plugg- och jobbtagen innan julhelgen. Förra året bodde vi ju hemma hos en Kuna Yala - familj på en ö mellan Panama och Colombia och det blev därför inte mycket till julfirande. Men i år tänkte vi faktiskt anstränga oss lite mer och åtminstone laga till ett litet julbord åt oss själva.

Julskinka, ägghalvor med kaviargisch uppepå, köttbullar, gravad lax, skinkfrestelse och rödbetssallad står på menyn i mitt huvud. Som tur är tycker varken jag eller Mattias särskilt mycket om sill, vilket minskar ner julbordsstöket med några rätter. Var faktiskt på affären i förrgår för att "handla det som inte hinner bli dåligt". Letade då skinka att koka alternativt färdigkokt julskinka. Men precis som med pepparkaksdegsingredienserna så visade det sig att vår mataffär (som är i storlek med Maxi Stormarknad)  inte hade det jag letade efter. Istället är kalkon vanligt på de amerikanska julborden, men eftersom jag aldrig tillagat kalkon, och vi faktiskt var sugna på skinka så fick jag till slut gå hem med en rökt sådan (efter att ha ratat de friterade). Så nu ska det bli spännande att se om griljerad rökt skinka är lika gott som kokt... vem vet? Jag kanske har en blivande smaksensation på gång här?!

I övrigt har Ikea fått vara till hjälp. Där hittade vi glögg och gravad lax (dock ingen gravlaxsås).  Kaviar har de slutat att sälja, men som tur är har vi sparat lite av den sista tuben vi hann köpa innan de bestämde sig för att ta bort kaviar ur sortimentet.

Ni som känner mig skulle nog knappast beskriva mig som en julmänniska (av de senaste tio jularna har jag frivilligt jobbat på två av dem och varit utomlands fyra av dem), men nu när allt som man tidigare tagit för givet inte finns längre (som pepparkaksdegsingredienser och kokt skinka), så växer faktiskt en liten julmänniska fram inom mig. Det i kombination med att jag inspirerats av alla program som går på teve här, där de har tävlingar i juldekorationer i de olika rummen i Vita huset, kommer förmodligen göra mig till en christmaszilla lagomt till nästa jul! 

2 kommentarer:

  1. Kalkon som är SÅ gott! You need to try it! :D

    Nu har vi en Skinkfrestelse i ugnen som ska med oss imorgon till våra föräldrar :D Jag äter ju inte Janssons & dom gör ju bara Janssons...Äppelmoset tar jag också med, det är ingen annan som äter äppelmos till skinkan hos Pelles föräldrar hihi...är jag konstig?

    Hoppas Ni får en fin Julafton Christmaszilla & Mattias ;) GOD JUL på Er!

    Julkramar från ett regnigt norra Svea!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker verkligen om kalkon! Innan jag flyttar härifrån ska jag be någon lära mig kalkontillagningens hemligheter så jag kan bjuda familj och vänner på grymma kalkonmiddagar hemma i Sverige! Men jag är lite traditionell också ;) På ett julbord SKA det vara julskinka! hihi

    SvaraRadera