tisdag 6 december 2011

"Matcharen" blev användbar

I förra inlägget så nämnde jag hur Mattias påpekat mitt matchande. Även andra har påpekat det genom åren. Därför var det ganska komiskt då matchandet äntligen kom till användning för några dagar sedan! Jag och Marta var och julshoppade. I en affär med julklappspapper försökte hon sig på att köpa ett grönt presentpapper med GULDdetaljer på och ett brett SILVERband till det! Jag förklarade naturligtvis för henne att det inte gick för sig att blanda guld och silver på det där sättet och försökte således hjälpa henne, men hon tyckte jag var den som behövde hjälp och gick till kassan med sina omatchandes inslagningsgrejor...

... DÅ knackade en äldre dam mig på axeln, ursäktade sig och sa sedan att hon noterat att jag hade öga för matchning och undrade om jag kunde hjälpa henne? Innan jag hade fått en chans att svara hade hon lagt upp olika presentpapper och band framför mig, visade olika kombinationer och ville höra mitt utlåtande om huruvida kombinationerna matchade eller inte. Jag trodde för en sekund att hon drev med mig, men hon var helt allvarlig, så jag hjälpte henne så gott jag kunde. Till slut hittade vi några riktigt snygga, och matchande, kombinationer av julklappspapper och presentband och hon tackade mig så mycket för hjälpen (medan Marta stod och försökte hålla sig för skratt en bit bort - för det hela hade tagit ganska lång tid). Innan jag gick ut ur affären tackade även kvinnan bakom kassan mig för min insats... vad gör man inte för sina medmänniskor!  

 
  "Öga för matchning" - kanske något att föra in under meritförteckningen i min CV?

4 kommentarer:

  1. Haha, det låter så "typiskt mej" det där...något jag skulle kunnat göra/råka ut för!

    Har slagit in julklappar i gammaldags stil me brunt papper, gammeldags snören och lackstämplar...så sa Pelle att vi "skulle klistra på klisterlappar så vi vet vem som ska ha vilket paket"... "Nej, det går inte" utbrast jag bestämt...för vi måste ju köra samma stil fullt ut så nu ska jag hitta lämpliga tags till paketen ;) Annars brukar ju Pelle också vara en som ser vad som matchar, vad som är snyggt och har stil!

    En fråga; Sand Dollars, får man ta med sej sådana från stränderna och t.ex. hem till Sverige? Tänkte om det är lika strikt som att ta hem koraller och sådant från vissa länder (som Mexico är stränga med det fastän jag tog hem en del)... Har funderingar på att inreda vår gäststuga i "Beach House-stil" hehe.

    Sköt om Er!
    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  2. Haha! Fick nästan gåshud när jag läste att han föreslog klisterlappar på dina fint inslagna paket i gammeldags stil! ;) Håller tummarna att du hittar snygga tags :)

    Vet faktiskt inte om man får ta med sig sand dollars. Däremot så säljs de överallt i souvenirbutiker, tillsammans med snäckor och koraller, så tullen borde ju inte kunna se skillnad på sånt man "plockat själv" och sånt man "köpt i affär" tänker jag... Beach House-stil låter mysigt... ser fram emot bilder när projektet är klart :)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. TACK för svar! Snäckor och Koraller har jag massvis av, men får aldrig nog ;) Men några Sand Dollars vet jag inte om jag har, kanske en...ser ut som en sån iallafall :) Känns bättre att veta att jag plockat dem själv på mina resor än att jag skulle ha köpt dom i butik dock. Men så finns det ju inga Sand Dollars i butikerna här heller (vad jag vet). Om jag inte råkar hitta sådana på stränderna på kommande resan. Annars kanske jag får beställa med Dej?? ;)

    Ja denna Beach House-stil kom jag på när jag blev medlem på Pinterest och har hittat MASSOR med inspiration till inredningen. Allt från Surfbrädor och pasteller till Snäckor och Beach-skyltar kan användas. (Varifrån jag nu ska få en surfbräda då förstås haha). Jag är SÅ inspirerad! Vi ska iallafall påbörja tak-&väggmålningen till sommaren är det tänkt... Och VITT var det tänkt redan från början. Så bilder kommer nog allt eftersom :)

    Kram Kram!

    SvaraRadera
  4. Låter grymt! Har även sett de som inrett med stora fiskenät hängandes på väggar/tak och i fisknäten trasslat in sjöstjärnor, snäckor, vykort från fina platser etc... Fiskenät kanske är lite lättare att få tag på än surfingbrädor? ;) Vi har föresten bott i ett hotellrum en gång som hade just detta tema! Har bilder liggandes nånstans (tror bl a i albumet USA på FB) ifall du vill ha än mer inspiration :)

    SvaraRadera