tisdag 1 februari 2011

Det är vi som är de där konstiga invandrarna

Jag insåg när jag kollade igenom bloggen lite att det framstår som att jag mest är ledig och gör roliga saker hela dagarna! Men så är det inte riktigt. Verkligheten är en annan som innebär att jag studerar 150 % denna termin och även om det visserligen är kul så är jag långt ifrån ledig om dagarna! Studiemotivationen har fortsatt att hålla i sig sedan jag började de nya kurserna för denna vårtermin vilket jag är tacksam för och jag har redan fått undan examinationsuppgifter på en av kurserna för en månad framåt. Planen är att försöka få undan så mycket som bara går nu så att jag kan vara ledig desto mer när vi får besök i mars och april.

De kurser jag läser denna termin är:
  • Interkulturell pedagogik, maktordning och identitet
  • Kulturmöten i invandrings- och flyktingperspektiv
  • Världsreligionerna i Sverige
  • Grupprocesser samt hantering av konflikter

Min tanke när jag valde dessa kurser var att jag kan ha användning av dem i mitt jobb som socionom, i första hand i mötet med flyktingungdomar, men även i framtiden då jag troligen kommer att komma i kontakt med andra klientel. Men vad jag inte tänkte på så mycket när vi flyttade till USA är att vi nu är de som är invandrarna och vad det faktiskt innebär!

Vi är de där som bryter på någon exotisk dialekt, inte alltid hittar exakt de rätta synonymerna för vad vi vill säga, har en annan inredningssmak, klädstil (ja, det ÄR skillnad mellan Sverige och USA på den punkten där vi svenskar självklart är de som klär oss bättre :P), frågar efter saker i affärerna som naturligtvis inte finns (till exempel ögonbrynsfärgning), inte förstår alla kulturella koder, tycker att brylépudding är för sött och inte ens förstår oss på livsviktiga sporter som baseball och amerikansk fotboll! Vi är också de där invandrarna som förvånas över att det är zipstängning på många livsmedel (väldigt praktiskt), att det finns drive in barer, tycker att inbyggd ismaskin i köket räknas som en lyx och irriteras på att momsen i princip aldrig är inräknad i priset som anges, oavsett om det rör sig om ett paket ägg eller en inträdesbiljett till någon av nöjesparkerna. Det är också vi som förvirrar vår omgivning när vi försöker förklara att Sweden och Switzerland inte är samma land, som om det skulle spela någon roll! (Jämför hur många svenskar blandar ihop Iran och Irak...)

Därför är det extra intressant för mig och lite av en bonus kan man säga att läsa dessa kurser eftersom deras innehåll nu inte bara berör människor jag ska jobba med, de handlar också om mig och Mattias i den livssituation vi befinner oss i nu, som de invandrare vi blivit... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar