måndag 21 februari 2011

Vilken tur att jag hade lämnat mina massförstörelsevapen hemma den dagen

Jag läste på Aftonbladet idag, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8599166.ab, att några republikanska politiker i delstaten Texas vill tillåta samtliga elever och lärare att bära vapen på skolorna. Syftet ska tydligen vara att elever och lärare ska kunna försvara sig om någon galning skulle komma till skolan och skjuta på folk, vilket hänt i bland annat Illinois, Virginia och Colorado. Naturligtvis är det väldigt tragiskt och oacceptabelt att dessa skolmassakrer kunnat ske, men jag tycker inte att det är försvarbart eller löser några problem att låta elever och lärare beväpna sig på skolorna. Fler vapen ökar risken för att vapnen används, vilket i sin tur resulterar i att människor kommer till skada (1+1=2).

"Priset för frihet är evig vaksamhet" - en tanke som stödjs av många här på andra sidan Atlanten

Man kan också fråga sig hur dessa politiker tänker kring åldersgränser. I de flesta delstater anses man mogen att köra bil först vid 16 årsålder och dricka alkohol först vid 21 årsålder. Anses vapenhantering i jämförelse så ofarligt att man inte alls ska ha någon åldersgräns på det?

När vi var i Puerto Rico förra veckan besökte jag en restaurangtoalett som på dörren hade en förbudsskylt med uppmaningen "No concealed guns or weapons of mass destruction". Vilken tur att jag hade lämnat väskan med mina massförstörelsevapen hemma den dagen! Nä, men skämt å sido så förstår jag att skylten var menad lite på skoj, men vem vet? Om ovanstående politiker i Texas får som de vill kanske ovan nämda skylt kommer att synas allt mer i framtiden?

1 kommentar:

  1. Faktiskt helt sjukt! Att dom inte fattar att fler vapen kommer bara leda till att fler blir skjutna? Vad är det som kan vara så svårt att förstå? Uppfostra amerikanerna nu Vickis! Kram från mig

    SvaraRadera