tisdag 22 februari 2011

Att överleva till varje pris

Jag tänkte dela med mig av ett filmtips idag. Igår såg vi filmen 127 hours som handlar om en äventyrare som ensam beger sig ut till en av Utahs nationalparker för att utforska dess canyons (heter det kanjoner på svenska?). När han ska ta sig ned i en av sprickorna lossnar en sten och klämmer fast hans hand. Därefter följer 127 timmar där han långt nere i sprickan kämpar för att komma loss och för att överleva med bara 4 dl vatten och ett paket kex. Filmen är nedkortad till 1,5 timme och jag var positivt överraskad av att de lyckades hålla igång filmen medan han satt fast utan att man som tittare blev uttråkad (till skillnad från filmen Buried om ni sett den).

Filmen var gripande och man får respekt för den mäktiga naturen som finns omkring oss och imponeras av vad en människa är beredd att göra för att överleva. Jag blev dessutom ressugen (överraskning?) då vi matades med vackra bilder över det mäktiga canyonlandsskapet. Vi har i och för sig varit till Grand Canyon tidigare, som är en av de mer kända nationalparkerna, men höll oss då till utkiksposterna. Nu vill jag ta mig fram med mountainbike i det röda stenlandskapet (men kommer akta mig för allt vad sprickor heter)!


Känns historien bekant? Den är baserad på en verklig händelse och äventyraren, som heter Aron Ralston, har skrivit en bok om sitt liv, som faktiskt stått i vår bokhylla i några år, men som jag själv inte har läst...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar