Jag kom att tänka på här om dagen när vi var och handlade att många produkter med stora bokstäver marknadför sig själva som
viktminskande eller
kolesterolsänkande, oavsett om det rör sig om havregrynspaketet eller de välsockrade flingorna. Efter texten följer många gånger en liten stjärna och någon annanstans på paketet kan man sedan läsa,
med mycket små bokstäver, att stjärnan betyder att detta gäller under förutsättning att man i övrigt
motionerar en massa och har en
balanserad och
fettsnål eller
kolhydratsfattig diet(!) Jag undrar hur många som blir lurade av detta och tror att bara de äter sina Frosties-flingor till frukost kommer de tappa en massa i vikt? På samma sätt ser man många godis- och glassförpackningar som marknadsför sig som fettfria=nyttiga alternativ (men ändå innehåller en massa socker). Jag har själv vid upprepade tillfällen sett och hört föräldrar som säger åt sina barn att
"ta kalaspuffarna i stället, de är fettsnåla och bra!" Sockervadd - det fettsnåla alternativet!
Ja, det är inte lätt att vara konsument om man inte har ögonen med sig och huvudet på skaft! Jag erkänner att jag inte alls har särskilt bra koll på konsumentlagar och innehållsdeklarationsregler, men visst är svenska matvaror lite mindre vilseledande???
Kan det vara så att i Sverige vet de flesta att även socker är skadligt för hälsan. Ungefär som på 30-40 talet då cigaretter marknadsfördes som bantningsmedel, radioaktivt hårvatten under samma årtal, i början av 1900 talet marknadsfördes kokain utbladat med vatten i glasflaska som mirakelmedicin. Man tror att det är bra, fast i slutändan visade det sig inte vara så bra. Har man då inget intresse av att ta reda på saken själv (white trash/ foodoholic, nu regnar fördomarna :P) så tror man ju på all falsk marknadsföring, trots att det inte är en hemlighet att socker är hälsovådligt. Jo, när öl om till Sverige sågs det som väldigt bra för hälsan och såldes bara på apoteket. ingen djupare analys än så får du kl 05:45 av mig :D
SvaraRadera