torsdag 23 juni 2011

Vad gör egentligen Mattias en vanlig arbetsdag?

... ja, det är en fråga jag får då och då, särskilt när någon hör hans jobbtitel, "Evangelist". Men oavsett hur det låter så har han inte gått och blivit någon slags pastor eller så. Istället syftar titeln på att han har en informerande funktion. Så under resan till Vancouver och Seattle har han varit med på en mässa och bland annat träffat kunder och hållit tal.

Quest - företaget som Mattias jobbar för


Lokalen Mattias mässa höll till på, Hilton i Seattle

Så medan Mattias jobbade tog jag bussen ned till Seattles centrum för lite turistande och sitta-på-café-och-läsa-kurslitteratur-pluggande.

Provade goda, ryska piroshkysar


Pine Pike marknaden - en av måstena om man besöker Seattle


Lax i stora lass som med sång och skådespel kastades mellan fiskegubbarna


Bärtider i delstaten Washington


Fruktstånd så långt ögat kan nå på marknaden

På eftermiddagen blev Mattias fri och kom och mötte upp mig för att se den kanske mest kända turistattraktionen, the Space Needle. Det är ett observationstorn, 184 meter högt, som roterar 360 grader.


The Space Needle

Efter en god sushimiddag åkte vi ut till indianreservatet Snoqualmie där det finns ett vackert vattenfall. Vattenfallet är döpt efter indianstammen och är en central del av deras kultur, tro och andlighet. Berättartraditionen säger också att böner kan nå den stora skaparen via vattenångorna som stiger upp från fallet.

Snoqualmie falls (fråga mig inte hur det ska uttalas) Ser ni den lilla regnbågen till vänster?


Snoqualmie falls - 82 meter högt


Film med gatumusikanter utanför Världens första Starbuckscafé - Mattias favoritkaffe

2 kommentarer:

  1. Tittar in och säger hej och avundas av er resa. Jag bodde i Seattle och jobbade där som barnflicka i början av 2000 talet och saknar det så himla mycket. Blev helt otroligt förälskad i berg och vatten och det gröna. Var också upp till Vancouver ett par gånger, men hade aldrig turen att fånga den dagen på en solig dag, men anade dock dess skönhet också. Hoppas ni trivs i Florida. Min bror bor med sin fru i Orlando, hon är Amerikanska, så vi kommer nog att åka dit över jul i år och hälsa på för det är en liten bebis på väg. =)

    SvaraRadera
  2. Hej Jennie,
    Kul att du hittat in på min blogg :) Kan tänka mig att du älskade Seattle, jag var bara där två dagar, men den tillhör redan mina favoritstäder i USA!

    Kul med Orlandotripp för er, gissar att det både blir bebisgosande och nöjesparker... Om ni åker förbi Tampa Bay någonting under resan så visar jag er gärna runt om ni vill :)

    SvaraRadera