onsdag 29 juni 2011

Första gången jag gråtit i en passkontroll

Sista dagen på Bahamas tillbringades, liksom de föregående, med slappande vid poolområdet. För ovanlighetens skull har vi alltså inte rest runt en massa på ön under vår semester för att "hinna se allt", utan tagit det väldigt lugnt, vilket var skönt som omväxling, särskilt efter förra veckans ackordturistande i Canada och Seattle.

Mattias testar de lokala ölsorterna


Sands var favoriten!


Dessa ödlor, betydligt större än de som springer omkring här i Tampa, sågs lite varstans och var riktigt söta när de sprang omkring med sina svansar nästan vilandes på ryggen

Väl tillbaka på båten så blev det väldigt lite fotande, vi har nästan inga foton faktiskt. Istället passade jag på att filma en del, men tyvärr blev filmfilerna för stora för att lägga ut här :(

Kvällen på båten bjöd på imponerande shower av bland annat ryska svärdbalanserare, ståupkomiker, sångnummer och, vår favorit, illusionisten Jason Alan som varvade humor med trick som man omöjligt kunde lista ut. Hans öppningstrick kan ni se här.

En av komikerna berättade om dumma frågor som hade ställts genom åren på båten, t ex:

- Kommer jag bli blöt om jag åker på snorkelturen?

- Sover besättningen också på båten?

- Hur mycket kostar en 10-dollarsbingobricka?

Vi skrattade naturligtvis gott åt dessa korkade människor och jag erkänner att jag kanske mer än en gång påminde Mattias om hans egen pinsamma och ogenomtänkta fråga under frukosten några timmar tidigare då vi hade suttit på en restaurang och druckit LEMONad. Mattias tyckte det var gott och viftade därför till sig servetrisen för att fråga vad som var i! Efter att servetrisen gett honom en "skämtar du eller?"- blick och fått sig ett gott skratt fick Mattias svaret: "Lemonade is made from lemons"! Så nu vet ni det, om det var någon som undrade.

När vi på tisdagsmorgonen kom fram till West Palm Beach, Florida och skulle gå igenom passkontrollen var det min tur att leva upp till min hårfärg. Passkontrollen var en sån där skojfrisk typ som frågade om vi hade haft det trevligt och så innan han bad mig placera mina fingrar på en display så han kunde ta mina fingeravtryck. Därefter så han käckt 'FOOOT-TOOOE'! Jag kollade konstigt på honom. Han måste ju skämta? Ville han scanna mina fot-tår? Men när han upprepat sig tre gånger och sedan pekade på en webcamera så förstod jag... 'PHOTO' menade han ju! Jag förklarade missförståndet för honom varpå han fick sig ett gott skratt och intygade att det var det roligaste han hade hört under sina yrkesverksamma år. Jag skrattade också... så jag grät i floder! Fotot tog han någonstans mitt i allt detta. Och även om jag inte sett fotot så ska jag göra mitt bästa för att de aldrig kommer behöva använda det som efterlysningsbild eller nåt. För en gapskrattande, gråtande, solröd, osminkad och nyvaken blondin kan omöjligt göra sig bra på kort!

Pinsamheter fyller ingen funktion om man inte delar med sig av dem, så varsågod! Som många av er vet så är jag och Mattias tävlingsmänniskor och undrar naturligtvis vem av oss som gjorde bort oss mest och kan dra hem titeln "pinsammaste resenären"? Så sätt igång och rösta, förhoppningsvis kvalar någon av oss in i listan på 'dumma frågor' som komikern läste upp!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Här har vi fått oss ett/två gott skratt i alla fall. Mattias " tabbe" kan man lätt göra om själv. Pratar före man tänker. Din "tabbe" Victoria var snäppet värre tycker vi på Tomtebo efter en snabb omröstning:)
    Vi får väl se om vi har något att komma med efter helgen?

    SvaraRadera
  2. Hahaha, underbart! Kul när man bjuder på sej själv! Vi röstar givetvis på den snygga blondinen!

    Pelle torde iallafall kunna lista sej på titeln "pinsammaste resenären" när han på sin första Thailandresa sa till Tuk-tuk-chauffören "Wait jenna" ("jenna" = "här" på Pitemål) och hoppade av för att växla pengar på en kiosk så han skulle få mindre kontanter...

    Men Ove tar nog priset i "vår familj";
    http://maypel.wordpress.com/2010/01/31/bend-over/

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Agneta:Tack för era röster, då har man förhoppningsvis inte gjort bort sig i onödan ;) Håller tummarna att även era talorgan är lite snabbare än tankeorganen borta under Pite summergames :P

    Maya: haha, tack för er röst. "Bend over"-kommentaren var härlig! Och vad konstigt att taxichauffören inte förstod att 'jenna' betydde 'här' ;)

    Ska gå och tala om för Mattias att jag leder nu... ;)

    Kram!

    SvaraRadera