onsdag 29 juni 2011

Hajmöte på Bahamas

Då var vi tillbaka från vår första Karibienkryssning. Det har varit 4 härliga dagar på Bahamasön Grand Bahama/kryssningsfartyget och midsommarvädret kunde vi då inte klaga på!

Vi körde bil till West Palm Beach och därifrån gick sedan kryssningsfartyget till Freeport, Bahamas (Tampa är inte utsatt på kartan men Tampaviken syns tydligt efter västkusten och Tampa ligger i vikens nordöstra hörn)

Att åka på kryssning visade sig vara betydligt bökigare än vi hade föreställt oss. Köer, köer, köer... papper och åter papper som skulle fyllas i, eftersom vi inte var amerikaner togs våra pass i förvar... och innan vi ens hade gått ombord på båten var vi tvungna att boka bord på någon av båtens restauranger, utan att få titta runt hur de verkade eller vad de hade på sina menyer innan. Karibienkryssningarna funkar så att all mat och alkoholfri dryck är inkluderad, liksom underhållning. Vad de inte skriver på sina hemsidor är att en serviceavgift,15 %, tillkommer på allt man köper (de kollar ändå snett på en när man inte dricksar UTÖVER de 15 procenten), det dras också 12 dollar per dag och person som en uppskattning till personalen och därutöver tillkommer bränsleavgifter och ibland hamnavgifter... Och vi som trodde att vi hade kommit undan billigt när vi hittade denna resa. Men trevligt hade vi ändå med roliga/häpnadsväckande/förtrollande och roliga shower samt en och annan god drink!

Lördag morgon anlände vi till Bahamas och åkte vidare till hotellresorten vi var bokade på för två nätter. Vår första dag tillbringades i varsin solstol vid poolen. Jag passade på att plugga medan Mattias tog sig en välförtjänt vila från allt vad jobb heter.

Det gäller att vara effektiv om man ska få distansstudier och resor att gå ihop

På eftermiddagen tog vi vår snorkelutrustning och begav oss till stranden för att spana in det marina livet. Det visade sig att det blev vi som blev de inspanade! För när vi hade snorklat runt ett tag utan att se något tecken på liv dök helt plötsligt en liten, kanske 15 cm, hajliknande fisk upp som tyckte vi var väldigt intressanta. Så intressanta att den hela tiden försökte komma alldeles för nära oss och lät sig inte skrämmas av att vi försökte skrämma den. Istället skrämde den mig och jag skyndade mig att simma mot land medan Mattias stannade kvar ute i havet och skrattade åt stalker-firren som jagade efter mig. På rummet satt vi sedan och googlade på vad det kunde vara för en orädd firre och kom fram till att det mest troligt var en väldigt ung tigerhaj. Självklart googlade jag vidare och fick veta att den är den nästfarligaste hajen för människor (näst efter tjurhaj) och kan bli upp till fem meter långa. Tur att mamma Tigerhaj inte var i närheten!

Vuxen tigerhaj

Nästkommande dag åkte vi på en organiserad snorkeltur och fick se många vackra och färgglada fiskar bland de levande korallerna i vad som kändes som ett lyxigt saltvattenakvarium. Två av de andra snorklarna såg två sandhajar, men den synen slapp vi som tur var och ingen Stalker-mini-tigerhaj dök upp heller.

Vi såg ungefär hälften av fiskarna på bilden ovan

En av hotellets 8 pooler hade en bar som bland annat gjorde goda, fruktiga drinkar

Baren

Mattias njuter i Infinitypoolen

Imorgon kommer fler bilder på resten av resan. Kan berätta redan nu att jag skämt ut mig pinsamt ordentligt inför tullen i West Palm Beach och innerligt hoppas att de aldrig kommer behöva använda den bild de tog på mig! Mattias lyckades också med en liten pinsam fadäs, fast på hotellet. Mer om det imorgon...