onsdag 16 mars 2011

Spook Hill och Lakeland

Idag tyckte Steve att det var på tiden att jag testade min första Burrito och det var verkligen gott! Till er som kommer och hälsar på, påminn mig att ta er till restaurangen Chipotle, så gott och så prisvärt! Därefter åkte vi ca 40 min öster om Tampa där det finns en del av en väg vid en sjö som sägs spöka. Är det en gammal indianhövding som vill skydda sitt land? En alligator som vill hämnas? Eller beror det på magnetfält? Ingen vet...

Legenden om spökbacken

Jag körde fram till det vita strecket ni ser på bilden nedan och la i neutralen på växellådan och bilen började då rulla bakåt och upp för den lilla uppförsbacken...
Jag hade väl väntat mig att det skulle vara en större kulle, kanske inte en slalombacke, men åtminstone synbar sluttning som bilen skulle rulla upp för. Därför blev jag lite besviken, men lite coolt var det! :)

Efter Spook Hill åkte vi till Lakeland eftersom Steve tyckte att jag behövde lära mig lite om kända amerikanska arkitekter. Frank Lloyd Wright var en arkitekt som på 40-talet ritade många nytänkande byggnadsverk som än idag inspirerar och imponerar. Hans största samling av byggnader finns på ett universitet i Lakeland, en bit öster om Tampa. Nedan kommer några av hans byggnadsverk...

En fontän som under rätt väderförhållanden bildar en tätslutande kupol av vatten

Ett kapell med väl genomtänkt ljusinsläpp. Bland annat med hjälp av färgade glasbitar i väggarna som skapar ljuseffekter

Närmre bild på de ljusreflekterande väggarna

Tydligen var arkitekten väldigt kontrollerande och ville att människor som besökte hans byggnader inte skulle stanna på en plats, utan vandra igenom byggnaderna. Därför ritade han med flit att taken skulle vara låga på vissa ställen för att folk skulle känna sig obeväma och försöka gå vidare eller ut ur byggnaden.

Med sina 198 centimeter kunde Steve inte gå upprätt i de flesta av byggnaderna


Efter rundturen på universitetet åkte vi in till centrum av Lakeland och åt glass. Lakeland var verkligen en mysig liten småstad! Uteserveringar, lummiga parker och en vacker sjö gör staden värd ett besök!

Glass i 28-gradig värme får tummen upp!

1 kommentar:

  1. Burrito är ju supergott! Mums!

    Vad coolt med Spook Hill! Pelle "tror dock inte ett smack på det där" säger han...

    Arkitektur gillar vi, säkert häftiga ljusinsläpp. Gillar det nytänk som arkitekter hade förr som står sej än idag.

    Ni ser ju inte ut att ha tråkigt i den där värmen med glass i hand, jaaa...visst är man lite avis...även om solen skiner här också så underbart! Sötgumma där!

    Kram!

    SvaraRadera