onsdag 8 december 2010

Tack för tumhållningen, nu har jag mitt Florida-körkort!

Tog mitt amerikanska körkort nu på förmiddagen så nu slipper Mattias agera taxi! Det första jag gjorde med min nyvunna frihet var att ta bilen till en vietnamesisk salong där jag unnade mig pedikyr och manikyr. Tursamt nog fick jag nageldekor gratis med motiveringen att det var jul snart!

Att ta körkort var för övrigt pinsamt enkelt, precis som Mattias hade upplevt det. Teoriprovet bestod av 20 teorifrågor och 20 vägmärkesfrågor som man fick ha max 5 fel på vardera (De flesta frågorna gick dessutom att besvara utifrån sunt förnuft). Därefter var det uppkörning på en inhägnad bana där jag skulle visa att jag kunde svänga, stanna, backa och parkera... på vilket jag fick omdömet Excellent! :)

Jag gissar att det måste vara tufft för amerikaner som flyttar till Sverige och ska skaffa ett svenskt körkort om detta är den kravnivå de är vana vid? Det är också en stor skillnad i pris! Ett körkort här kostar 350 kr, det är ju inte ens vad EN körlektion kostar i Sverige... Men det är bara att tacka och ta emot! :)

3 kommentarer:

  1. Hej grattis till körkortet. kajsa har haft lilla julafton i dag, hon fick 3 julklappar var jätte glad.
    kram pappa mamma.

    SvaraRadera
  2. Hej vill bara gratta dig på namnsdagen det är Anna idag.

    Kram mamma & pappa

    SvaraRadera
  3. Tackar! Nu ska minsann Mattias få höra att han glömt min namnsdag! ;)

    SvaraRadera