söndag 24 oktober 2010

Roadtrip: Georgia och South Carolina

Ca 150 mil, 3 stater och 3 dagar senare är vi nu tillbaka från vår bilsemester. Eftersom vi har haft det så väldans bra så blir detta inlägg lite längre än vanligt, men med många bilder :)

Dag 1
Första dagen körde vi ca 70 mil till den charmiga atlantstaden Savannah i Georigia. På grund av stadens gamla arkitektur och bevarade äldre byggnader så har staden varit inspelningsplats för många filmer, däribland Midnight in the garden of good and evil. Vi fick också se parkbänken som Tom Hanks sitter på i Forrest Gump och berättar sin historia med det berömda citatet ”Life is like a box of chocolate, you never know what to get”.

Äldre Halloweendekorerat hus i Savannah

Vi åkte på en historisk stadsrundtur som var väldigt intressant! Vi fick bland annat veta att under amerikanska inbördeskriget då många städer brändes ned gav Savannah upp utan strid med villkoret att staden skulle skonas. Många människor här hade gjort sig rika på aktier eller slavhandel, vilket var viktigt att visa utåt. Vi blev därför visade ett hus på 1800 kvadratmeter där det bodde en familj på tre personer med sina 30 tjänare(!) Handla på postorder var också populärt här, exempelvis större parkfontäner eller varför inte ett hus? Hur tokigt ett sådant postorderköp kunde bli fick vi se på ett hus som hade fått samtliga fönster monterade uppochner.

Fiskare i hamnen, Savannah

I staden fanns också en gammal restaurang från 1700-talet, Pirate´s house, som vi besökte. Det var från historier här som idén till filmen Pirates of the Carribean – dead man’s chest, uppstod. De berättade också att alltför överförfriskade personer förr kunde ha oturen att bli satta på en båt och ofrivilligt hamna på en månads-, eller i värsta fall, årslång seglats mot sin vilja.

Pirate´s house utvändigt

Baren i Pirat's house är alltid Halloweenanpassad!

På kvällen åt vi på en utomhusrestaurang med skön livemusik. Det märktes på temperaturen, ca 18 grader på kvällen (men inte fan uteblev myggen för det), att vi var norr om Florida och det blev därav en tidig kväll för tre frusna svenneturister.

Dag 2
2 timmar norrut efter att vi lämnat Savannah anlände vi till Charleston i South Carolina. Charleston påminde mycket, med sina bevarade gamla byggnader och kullerstensgator om Savannah. Men det var här som ett av naven var för slavhandeln och vi besökte därför Slavmarknaden som nu var omgjort till ett museum.

Det var hit som nykomna slavar och slavar som skulle byta ägare låstes in i väntan på auktionerna. Det fanns ett uppvisningsrum där intresserade köpare kunde klämma och känna på de svarta och förhöra sig om hur arbetsföra de var. Prislistan var till stor del åldersbaserad. En 1-åring gick på 100 dollar, en 20-åring var dyrast med sina 950 dollar och en 60-åring gick på 50 dollar. Därför var det många slavförsäljare som färgade gråa hår, rakade bort skägg, oljade in hår och hud för att få lyster, lät bli att misshandla samt gödde upp slavarna inför marknaden så de skulle se bra och unga ut. Det var också vanligt att afrikanerna under resan över Atlanten tvingades dansa under båtresan för att få snygga muskler att visa upp. Av de som fraktades över från Afrika så dog ca 5 % under en 1-månadsresa och 25 % under en 3-månaders resa. Många slavar fasade för att hamna i amerikanska södern eftersom det ofta innebär hårdare jobb, mer sjukdomar, olidligt klimat och långt avstånd till de avskiljda anhöriga.

Annonsering om slavauktion

Efter slavmarknaden åkte vi ut till hamnen där ett hangarfartyg från 40-talet som hade använts under andra världskriget och ett tag därefter. Tur nog för oss så råkade det i samma område just den dagen vara utställning av brittiska bilar från 50- och 60-talen, vilka vi tog oss en titt på.

I Flyghangaren fanns, förutom stridsflyg från olika år, även kapseln från Apollo 8 (som landade på månen), en flygsimulator som vi testade samt en ubåt från 40-talet som man också fick gå in i. De flesta andra turisterna som besökte hangarfartyget var scouter i ca 12-årsåldern som också skulle sova över där. Det var oroande att se hur barn redan i den åldern var väldigt patriotiska, vapen- och krigsintresserade.

Miniatyr av fartyget

Ett av alla stridsflyg

Några av de gamla stridsplanen som använts genom åren

Ubåten uppifrån

Ubåten inifrån

Kapseln till Apollo 8. Däri trängdes 3 personer när de slog ned i Stilla havet utanför Hawaii

Stället hade också en souvenirbutik med både det ena och det andra...

...pappa hittade denna hatt som var snarlik hatten som bars av... ja vem?.... Farbror Bosse i Yrrol förståss!
... och jag hittade en bok jag sedan ångrade att jag inte köpte! :P
Dag 3
På hemvägen stannade vi till på en Harley-Davidsonaffär...

Nöjda med resan är vi nu tillbaka i Tampa och ska försöka göra det bästa av tiden innan pappa åker hem på tisdag morgon.