tisdag 26 oktober 2010

Moment 22

Pappas sista dag här i Tampa tillbringades med shopping, sol och bad i havet samt avrundades på vårt favoritsteakhouse som aldrig gjort oss besvikna! I morse skjutsade vi pappa till flygplatsen och nu håller vi tummarna för att den långa resan inte ska innehålla lika många förseningar som resan hit.

Dagen har för övrigt spenderats med att beta av att-göra-listan-på-formella-saker. Bankbesök, möbelköp, lägenhetspapper och vägverket.

På vägverket gick det bra för Mattias, men mindre bra för mig. Det visade sig att alla européer som inte är fransmän eller tyskar måste ta om körkortet helt med teoriprov och uppkörning (våra svenska körkort gäller i tre månader och tiden börjar gå ut). Mattias chansade och skrev teoriprovet utan pluggning och klarade det galant! När det sedan var min tur upptäckte kontrollanten innan jag skulle skriva provet att jag på mitt social security card heter Victoria Sundling, men på mitt pass Inger Anna Victoria Sundling. Därför får jag inte göra något test förrän jag ändrat mitt social security så det stämmer med passet, men det kan jag inte göra eftersom det dels skulle vara urkundsförfalskning att uppge att jag heter något som jag inte heter och dels har jag redan registrerat mig som Victoria lite här och var vilket för eller senare skulle komma fram och då leda till trubbel eftersom de skulle tro att jag ljugit om min identitet. Moment 22 med andra ord... Men vi ska pröva imorgon igen och hoppas på att få en kontrollant som inte granskar mina papper lika noga! Det är nog det enda vi kan hoppas på i nuläget...

Jag erkänner att jag inte var på världens bästa humör när jag gick ut där ifrån, men det vände snabbt tack vare telefonsamtal från Mamma, Tina och Susanne! :) Det är verkligen skönt att få prata om annat och roliga saker med människor man tycker om efter en dags tjaffsande med myndigheter! Annat bra som hänt idag är att vi köpt alla möbler vi kommer att behöva, så då var det gjort! :)

5 kommentarer:

  1. konspirationsexpert T27 oktober 2010 kl. 00:38

    Be dem plocka ut marchmallowsen ur skallen... MEN DU!!!!! jag kom just på det!!!! anledningen att de trilskas så mkt med dig är ju för att de inte hittade tillräckligt med "dirt" på dig för att inte släppa in dig i landet... så de tänker göra tilvaron för dig lite... komplicerad... i stället... ahaa!! mn den gubben gick inte ser ni... jag är dem ständigt hack i häl! *sträcker lite extra på mig och klappar mig stolt på bröstet*

    SvaraRadera
  2. Bra där Konspirationsexpert T! De får passa sig, skärper de inte till sig snart så ska jag, ska jag.. ehm.... skriva en arg lapp eller insändare! MOhahaa

    SvaraRadera
  3. Byråkratin låter verkligen som ett rinnande vatten där borta... Hoppas du har det fortsatt riktigt härligt trots allt. :)

    PS. Tänkte maila en sak. Är det jobbmailen som gäller eller någon annan adress?

    SvaraRadera
  4. Micke H: Du kan skicka till oberg_victoria@hotmail.com :)

    SvaraRadera
  5. Men Cheezuz, vad det strular med namnen! Vi håller tummarna att Du fixar det, Inga-from-Sweden!!!

    SvaraRadera