fredag 19 augusti 2011

Ybor City

Nu har det gått snart tre dagar sen vi kom tillbaka hit till Florida. Mattias föräldrar Irene och Bertil följde också med och ska stanna i två veckor, så igår passade vi på att ta en spårvagnstur ut till Ybor City - Tampas äldsta statsdel och latinokvarter.

Spårvagnen som tog oss till Ybor

Det blev lite sightseeing, souveniraffärer samt pub- och caféhäng. Tyvärr har jag inte så många bilder från Ybor, men de flesta husen är i tegel med saloonbalkonger i vilda västernstil. Ybor utgjordes från början av en omfattande cigarrindustri och även under vårt besök kunde vi se några affärer som fortfarande hade anställda som handrullade cigarrer och pressade tobaksblad i skyltfönstrena.


Irene i en av de många souvenirbutikerna med ett äkta alligatorhuvud i handen


Gaspar's grotto - den kubanska piratbaren vi stannade till vid och tog oss ett glas vin på


Ybor är även konstnärernas stadsdel så därför finns det en hel del statyer och konstverk utefter gatorna, bland annat denna man som aldrig tycks bli klar med sin tidning.

I övrigt har dagarna spenderats vid poolen för Irene och Bertil medan jag och Mattias betat av våra att-göra-listor inomhus. Men ikväll blir det en sväng ut till stränderna för en förhoppningsvis god middag med solnedgångsutsikt över havet! Jag håller tummarna för en strandnära delfinfamilj som grädde på moset...

2 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Ni verkar ju ha det härligt.
    Jag o tjejerna tycker att bloggens nya utseende är riktigt nice.
    Ska bli kul att se mer, det var ju ett tag sedan bloggen var "igång". Vi är ju ganska bortskämda att kunna följa er!
    Ha det gott! kram

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Kul att ni gillar nya layouten! Jag har ju haft lite bloggabstinens faktiskt så nu lovar jag att vara aktiv igen ;) Till veckan blir det shopping, så hojta om du kommer på nåt mer du behöver :)

    Kram

    SvaraRadera