torsdag 18 augusti 2011

Utlandsresan till Sverige...

... för visst räknas Sverige som utlandet för oss som är skrivna i USA? Det kändes i alla fall lite som en utlandssemester, samtidigt som det var väldigt skönt att vara 'hemma'. Men höjdpunkten på resan var självklart att träffa alla nära och kära.

På vägen till Umeå stannade jag till två dagar i Stockholm. Det blev trevlig lunch och hembesök hos min härliga f d kollega Maya, hotellhäng med vännen Helen och på kvällen åkte jag och Helen tillsammans med Jenny, som var hit till Florida och hälsade på i mars, och grillade tillsammans med Jennys pojkvän och deras kompisar. Mycket trevligt!

Väl uppe i Umeå/Spöland fick jag äntligen träffa Kajsa! Det var ett mycket kärt återseende, helt otroligt hur mycket man kan älska en hund, men då är det ju faktiskt Kajsa vi snackar om... ;)

På promenad sista dagen i Spöland. Kajsa, som tycker att stora djur är lite otäcka, kör stenhårt på metoden "Ser jag dem inte så finns de inte" - har funkat bra hittills!

Förutom Kajsa så var det naturligtvis underbart att få träffa familjen och vännerna! Det blev mycket parkhäng dagtid, krogliv på kvällarna och en och annan lunchdate samt besök på min arbetsplats.


Vännen Fredrik och Kajsa myser i Rådhusparken, Umeå (Fredrik lyckades för övrigt sälja vårt bord för 1000 kr till några andra gäster en av kvällarna vi satt på en uteservering)

I Sverige var det varmt! Därför passade mamma på, mer än en gång, att hoppa i älven med kläderna på. Kajsa var lite skeptisk och undrade om man verkligen fick göra så.

Piteborna kusinen Pelle och hans Maria överraskade oss med ett besök i Spöland. Det blev bland annat en mysig båttur på Vindelälven under kvällen med kapten Pappa

Jag hade även turen att träffa vännen Susanne, som i vanliga fall bor i Stockholm, råkade vara i Jämtland när jag stannade till i Stockholm, men sedan kom upp några dagar till Umeå samtidigt som mig. I oktober är det hon och jag som åker iväg på backpackingresa i Centralamerika!

Grillning och kubbkväll hemma hos de nyblivna Holmsundsborna Lisa och Salo. På bilden är det Salo och Hertzberg som visar upp sina kubbskills


Men Sverigesemesterns höjdpunkt, och den egentliga anledningen varför vi åkte till Sverige, var att min syster Terese och hennes Jonas, som besökte oss i april, bjöd på bröllop. Vackert väder, vacker vigsel, vackert brudpar, vacker kyrka och vacker herrgård som festen sedan hölls på!

Brudparet


Brudparet med familjer, från vänster: Johnny, Diana, Emma, Jonas, Terese, Ulla-Britt, Hans, jag, Mattias och Sebastian


Syskonfoto


Den vackra bröllopstårtan - som dessutom smakade väldigt gott!

4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder!!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ibland ska man ha tur ;)

    SvaraRadera
  3. Hoppsan! Så där var vi med också...

    Vackra foton, vad fina Ni var, syskonen! Brudparet var superfina <3

    Skön summering av Er vistelse i Svea! Vi ligger lite efter med summering av våra roadtrisp, bl.a. till Spöland, men det kommer när jag är kryare :) Det blir bara korta bloggsurfningar ftf.

    Hoppas Ni mår gott! Hälsa Mattias, lite synd att vi inte hann se honom.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Förresten, glömde säga att bloggen ser trevlig ut i layouten, ljus och härlig. Lite pixlig bild i headern, men det stör inte. Den kan Du byta ut ofta, gärna med egna foton (oförminskade) :)

    Grattis till ettårsjubileumet :D

    SvaraRadera