tisdag 5 juli 2011

Vi överlevde 4th of July!

Igår var det USAs nationaldag och den firades av hemma hos Steve. Inte helt oväntat så var nationaldagsfirandet här i USA lite mer uppmärksammat, påkostat och firat i jämförelse med hur vi svenskar firar vår nationaldag. På dagen hängde vi, liksom många andra, vid poolen och umgicks med några grannar för att därefter promenera hem till Steve på kvällen. När solen hade gått ner gick vi ut på balkongen och fick då se vackra fyverkerishower lite här och var på himmelen. Därefter gick vi upp på Steves tak för att fyra av de pjäser han hade köpt.


Några av pjäserna


James, Steve och Andy förbereder fyverkeripjäserna

Vårt eget fyverkeriskådespel

Vad-han-nu-hette, Jess (som är den som utbrister 'Oh God' flera gånger under filmen ovan) och Charlie (även kallad 'Greken')

Senare på kvällen drogs ett sällskapsspel fram som jag inte kommer ihåg namnet på. Men det gick i alla fall ut på att man slog en bokstavstärning så man fick en bokstav. Sedan hade man ett kort med tio teman, ex. Ett universitet, en växt, någonting du skriker osv. som skulle börja på den bokstaven. En minut hade man på sig att skriva och svar som de andra också hade ströks varefter man räknade hur många poäng man fick. Eftersom mina motspelare behärskar engelska bättre än mig tyckte jag att ska skulle få invandrarhandikapp, men det förslaget röstades ner. Men till deras (och min) förvåning vann jag stort ändå, varje omgång! Det gäller att visa dessa amerikanare vart skåpet ska stå.

Mina motspelare tycktes ta förlusterna med ro ändå

Fråga mig inte varför, men av någon anledning så hade Steve en sån där lång pinne som man ger stötar med som cowboys använder på sina boskap (Jag vet inte vad det heter så kallar det tills vidare för en strömstötsgrej). Jag blev i alla fall träffad på både armen och halsen, men som tur var så var strömstötsgrejen inställd på lägsta styrkan.

Jess och Andy var lite oense om vems tur det var att få leka med strömstötsgrejen medan PJ var glad att han var på behörigt avstånd

Resten av kvällen var fortsatt amerikansk med budweiser, kycklingvingar dränkta i tabasco och peperonipizza i stora lass, men däremot varken nationalsång eller countrymusik.

2 kommentarer:

  1. Det hade varit trevligt med mycket mera festligheter under vår nationaldag :)

    SvaraRadera
  2. Sant så sant! Vi svenskar får nog ta och skärpa till oss på den fronten och ta tillfället i akt att fira ordentligt när en högtid dyker upp!

    SvaraRadera