fredag 12 november 2010

Sånt där som bara inte händer!

Igår kväll åkte vi och storhandlade, men kunde inte hitta en av sakerna vi hade på listan. Vi frågade därför mannen i kassan om affären hade det vi letade, samtidigt som vi la upp våra varor på bandet. En kollega till honom gick iväg med Mattias för att leta det vi saknade medan kassören scannade och packade ihop våra varor. Eftersom kassören fick vänta på att Mattias skulle komma tillbaka tog han andra kunder emellan. När Mattias slutligen kom tillbaka (utan att ha hittat vad vi saknade), och ville betala såg kassören frågade på honom.


Kassören - Har du inte redan betalat? Matvarorna är ju nedpackade...

Mattias - Nej, jag är säker på att jag inte betalat. Då skulle jag väl ha fått ett kvitto?

Kassören - Ehh... Du har betalat! Ni kan gå nu. Ha en trevlig dag!

Mattias - jaaaaha? Om du är säker på det så... ok!



(det här samtalet skedde såklart på engelska, men är här översatt på grund av min bristfälliga engelska stavning :P)

Vi misstänker starkt att kunderna han tog medan vi väntade på Mattias fick betala för vår storhandling och att kassören generat insåg det och därför ville ha ut oss snabbt. Väl ute på parkeringen såg vi vår ovetandes sugardaddy köra iväg i sin dyra bil. Gratis mat och dessutom betalat av en som har gott om pengar (hans fru hade ju trots allt en äkta Pradaväska och pälsjacka) gjorde att vi inte ens behövde ha dåligt samvete! Det är sådant som bara inte händer... Scoooore!!!

Gratismaten!


När vi kom hem tog vi våra insparade matpengar (ok, vi fick lägga till lite...) och bokade en resa över jul till Panamá! Anledningen varför det blev just Panamá var att det ligger lagomt långt bort, men främst hade en bekväm flygrutt som inte var så tidskrävande. Men vårt val av resemål är nog bättre än vi först trodde, för imorse fick jag ett nyhetsbrev från ett resebolag vi åkt med tidigare som skrev:

"Panama nästa heta resmål enligt tidningen Escape
Resetidningen Escape skriver lyriskt hela 18 sidor om Panama som nästa heta resmål. I artikeln konstaterar chefredaktören att Panama har allt, där följande exempel ges som en anledning till att besöka Panama: ”storstadspuls i Panama City, häpnadsväckande regnskog, lummiga berg, vita stränder på två kuster, äkta indiankultur, Maldivernaliknande paradisöar, Panamakanalen och fantastisk shopping”.


En av Panamás alla stränder


Imorse hade jag bokat en tid på migrationsverket för att få ordning på mina papper. Väl där förklarade de att de inte kunde göra något eftersom papperet jag ville ha ändrat var utfärdat av en tjänsteman på flygplatsen i New York och att bara han hade makt att ändra det. Neeeej! Jag förklarade att jag hade blivit skickad mellan olika kontor under 6 veckors tid och var less på det och ville ha hjälp! Jag fick då numret till säkerhetstjänsten på Tampas flygplats. Tjänstemannen på migrationsverket var inte hoppfull, men sa att de kanske kunde hjälpa mig. Sagt och gjort åkte jag dit och blev emottagen av två jättetrevliga vakter som gav mig en tur bakom kulisserna på flygplatsen och sen utfärdade ett nytt papper åt mig, bad om ursäkt för att USA hade en krånglig byråkrati och önskade mig en trevlig dag!

Sådär ja! Det var väl inte så svårt? Nu håller jag tummarna att den ändring jag fick var den jag behövde så att jag inte behöver hoppa på identitetskarusellen igen!

2 kommentarer:

  1. Sådan tur ni har:) Inte är det någon som betalar någon storhandling åt oss på Maxi!!!

    Panamá...härligt

    SvaraRadera
  2. Tror ni kan ha mer tur på typ Ica gourmet eller nåt! En affär där alla betalar med kort och inte kollar så noga vad summan är ;) Maxi är ju mycket studenter så då blir svårighetsgraden genast tuffare! Kanske en tävling ni kan ha på nästa cykelfest på området? ;)

    SvaraRadera