tisdag 30 november 2010

"Hur går man på toa i rymden?" Houston, Texas

Fortsätter där jag avslutade föregående inlägg...

Efter San Antonio och en snabbfika med en annan kollega till Mattias i Austin drog vi vidare till Houston.
Skyskrapor i Houston

Vi ägnade en lärorik och rolig heldag åt att besöka NASA:s Space Center, ett otroligt stort område, omgivet av skyskrapor och kohagar. Tydligen så sker rymdforskningen, astronautträningen och allt annat praktiskt här, men det är i Florida de sedan gör uppskjuten.

Uppfinnar- och rymdforskningsrummet. Det drivs tillsammans med 14 andra länder, däribland Sverige, vars flagga syntes lite här och var.


Här testar jag att landa en rymdfärja. Perfekt inflygning, perfekt höjd, perfekt avstånd till landningsbanan oooooch KRASCH! Jag glömde såklart att rikta upp rymdfärjsnosen. Mattias hade mer tur och det tog emot att erkänna mig besegrad i flygfärdigheter!

Innanför de här väggarna förvaras rymdfärjan Saturn V. På väggen ser ni den i naturlig storlek (jämför med människorna som syns på bilden). Saturn V blev nästan färdigställd, men på grund av dålig NASA-ekonomi avbröts bygget innan rymdfärjan var klar.


Saturn V igen. Lägg märke till de stora utblåsen (var 5 stycken). Rymdfärjan var uppdelad i tre delar. En uppskjutningsdel som dumpades i Atlanten när den lossnade, en annan del som fick brinna upp i atmosfären samt rymdkapseln som astronauterna sitter i och behöver för att ta sig tillbaka.

Inne i en rymdkapsel är det en hel del instrument och knappar att hålla koll på! I taket fanns minst lika många knappar till.

Så här ser en rymdtoalett ut! Den nödige spänner fast låren med de vita handtagen på sidorna samt fötterna på golvet. Därefter finns anpassade "dammsugare" beroende på om man har "små" eller "stora" behov att uträtta.


Under astronaututbildningen får astronauterna bland annat träna sig i tyngdlöshet, såhär kan ett övningsrum se ut.

Jag passade på att prova en astronauthjälm! Den var grymt oskön och jag hoppas för astronauternas skull att de har någon Ferrarivariant av den jag testade.

Det här är en kopia av det fordon som användes vid den första månlandningen. Tydligen är den kvarlämnad där då det inte fanns plats att ta hem den.

I en monter kunde man få känna på en sten från månen! Kändes som och såg ut som vilken Tellus-sten som helst, men otroligt slät (vilket jag gissar beror på att den är så välfingrad på av alla turister).

Imorgon kommer den sista spännande delen av vår Texasresa, Dallas!
To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar