tisdag 21 september 2010

Jag heter tydligen Inger


Nu är vi inne på sista veckan innan Mattias börjar jobba på måndag. Vi har börjat komma i ordning mer och mer och trivs! I lördags lärde vi känna några av de andra som bor i huset. Vi hade grillfest med dem nere vid poolen och de var alla väldigt trevliga och sociala! :)

När man har varit i ett nytt land ett tag är det nog oundvikligt att man stöter på fenomen som förvånar. Följande är vad som nog varit mest överraskande för mig:

  • Jag får inte heta Victoria. Mina föräldrar döpte mig till Inger Anna Victoria, med Victoria som tilltalsnamn. De satte namnen i den ordningen för att de tyckte att det lät bäst (tror jag). Men eftersom Inger står som första namn på både mitt körkort och pass så envisas myndigheterna här med att jag heter Inger! Jag har försökt att förklara att det inte är samma regler i Sverige och att Victoria är mitt riktiga namn, men hittills har viljan att godta den förklaringen varit minst sagt begränsad. Vilken dag som helst får jag mitt social security number (typ som personnummer) så då avgörs det vad de slutligen bestämt sig för att jag ska heta, Victoria eller Inger? To be continued...

  • Enheterna förvirrar! Ok, vi visste att de använder miles, yards, oz, inch, fahrenheit etc. här så det borde ju inte komma som någon överraskning. Men ändå blir det att man reagerar lite extra då tv visar att det är 100 grader ute i skuggan och att ugnen ska ställas på 450 grader för att ungssteka pommes.

  • Det förlegade betalsystemet. Här är det checkar som gäller! Mattias försökte sig på att betala med sitt kort igår när vi skulle lägga depositionsavgiften på en lägenhet, men de hade ingen kortavläsare, tog inte kontanter, utan ville ha en check och tyckte det var konstigt att vi inte hade några. Försvann inte checksystemet från Sverige för typ 15 år sedan?

  • Svedka vodka? På grillfesten i lördags drack de flesta drinkar gjorde på Svedka vodka, flaskan med den svenska flaggan, tillverkad i Lidköping av Lantmännen. Varför finns denna svenska produkt inte i Sverige? Och om den finns, varför låter namnet ryskt? Våra nya vänner tyckte naturligtvis att det var konstigt att vi som svenskar inte kände till denna populära dryck som tydligen är jättevanlig här och lanseras som supersvensk!


En god nyhet är vi nu äntligen har ,efter ett antal lägenhetsvisningar, hittat den lägenhet vi vill ha! Den är i en så kallad gated community på en ö ca 15 min från centrum. Lägenheten är en trappa upp med vattenutsikt och på ca 100 kvadrat. Vi valde medvetet en lägenhet med ett extra sovrum eftersom vi hoppas på besök från Sverige... ;)

För mer info se: http://www.islandwalkapartments.com

Planritning





4 kommentarer:

  1. vad snällt av er att skaffa ett rum till mig i usa med ;) hälsa juanita att hon får låna min säng om hon har en jobbig dag på jobbet...

    SvaraRadera
  2. snällt av dig ;) Hon är fortfarande ca 2 veckor sen till jobbet, men hon hälsar säkert "gracias" :P

    SvaraRadera
  3. Haha klart du ska heta Inger!! Fatta vad lätt du passar in i deras mall av svenskar då!
    Inger- Inga
    Blond
    Snygg
    Inte blåögd dock eller blåst...men du får jobba på dom bitarna!! ;)

    SvaraRadera
  4. Vi har haft problem att komma in på den här bloggen men äntligen så kan vi kika in och kommentera :)

    Vad roligt att Ni hittat permanent boende, är det möblerat eller omöblerat? Ser jättemysigt ut! Man blir ju lite sugen på att "kika förbi" hihi. Stoppa förbi ;)

    Så tokigt att man inte får heta det namnet man har. Hoppas det löser sej bra.

    Svedka Vodka ja, man kan ju tycka att den "supersvenska" vodkan kunde ha haft lite mindre ryskklingande namn.

    SvaraRadera